Ștefan Lucian MUREȘANU: Misiunea unui poet creștin

O scriitoare profundă transmite prin poemele sale, în număr de 101 sonete, din cartea „Pelerin pe Calea Luminii”, o liniște a veștii găsirii Căii, care a dus-o spre lumină. Ne plămădim în întuneric, iar după ce ne naștem orbecăim într-o lume în care oamenii se caută și-și întăresc convingerea că drumurile vieții duc spre o cale a luminii.

Poezia „Eu”, cu care volumul de sonete se deschide în fața cititorului, concentrează în cele zece versuri o existență, este experiența de viață a poetei Maria Filipoiu. Aplecată asupra unei cugetări de-o viață, poeta inspiră și expiră din interiorul versului ei fapta ca regret al unei dorințe prin care voiește perfecțiunea întru credința că lumea își poate găsi calea spre lumină, dorind-o, așa cum și-a dorit-o scriitoarea în interorul fiindului ei: „Însuflețită-n chip de pelerin,/ din universul spiritelor vin/ cu pana gândului de bun creștin/ și lacrimile cerului senin/ pe-al timpului răboj să-mi scriu destin,/ spre proslăvirea Tatălui divin,/ când viața mea se află în declin;/ din preaplinul pocalului de vin/ golesc licoarea cu gust de pelin/ să nu mai simt amarul din suspin”.

Observăm că după fiecare titlu dat poeziei urmează destăinuirea a ceea ce poeta dorește să reverse în sonetul creat. Astfel, incursiunile în cunoştință de cauză în sonetele Mariei Filipoiu sunt singulare, dar cu atât mai necesare, căci cititorul este lipsit de multe ori şi cu atât mai nefericit, de sprijinul studiului teologic, indispensabil înțelegerii depline a ceea ce dorește să transmită poeta în înțelegerea poeziei religioase.

În excursul de față ne propunem să expunem câteva din temele pe care le considerăm majore în poezia Mariei Filipoiu şi nu atât temele, cât modalitatea literar-poetică, expresie a inefabilului-trăirea religioase, cât şi viziunii creştin ortodoxe asupra a tot ceea ce ține de existența şi experiența umană. De asemenea, în consonanță cu felul în care stihuitoarea consideră poezia ca artă, vom încerca să ne eliberăm de limitativa considerare a acestei trăiri ca o simplă atitudine estetică și îi vom acorda importanța cuvenită unei mărturisiri de credință şi de viață.

În volumul de sonete al poetei Maria Filipoiu, omul este definit de caracteristicile sale, de făptură creată de Dumnezeu. Deşi este, de fapt, pământ însuflețit, omul poartă ontologic, în sine, reflexele divinității. Nu reprezintă decât adevărul dogmatic al vieții şi al morții – părți ale unui singur întreg care formează soarta şi destinul omului, vremelnicie în veşnicie. Imaginile simbolice trimit către adevăruri biblice revelate, adevăruri de nezdruncinat şi imposibil de evitat, rânduite de Dumnezeu într-un plan veşnic imuabil, adevăruri pe care poezia le ia cu asalt prin mijloace specifice.

„Dedicație” este mărturisirea adâncă și legătura egoului teluric cu eul cosmic, este întrepătrunderea și cugetarea poetei spre binecuvântarea Creatorului, este o iubire dăruită scriitorului, dorința ca cel ce îi citește sonetele să se contopească întru cuvântul divin. Mesajul poetei Maria Filipoiu este direct și unul singur acela de a căuta „Cărarea spre Absolut”, calea divină, despre care ne atrage atenția că „nu este netezită pentru toţi pelerinii. Unii caută toată viaţa, dar nu desluşesc traseul corect, prejudiciind, astfel, propria veşnicie. Alţii o găsesc la jumătatea vieţii, iar puțini zăresc ţinta şi tot traiectul de la început până la final. Aceştia se pot considera, cu adevărat, norocoși. Cei care bâjbâie își pot atinge ținta doar pe calea spirituală, cu lumina unei călăuze divine, care să le lumineze drumul cel bun”.

Primul sonet, „Iubirea de Dumnezeu”, este sonetul învățăturii creștine după cum însăși poeta mărturisește și întră într-o melancolie a aducerilor aminte pe când mama sa o ducea în vremea copilăriei să se roage, făcându-și semnul crucii în casa primitoare a lui Dumnezeu – Biserica Domnului Nostru Iisus Hristos. Legătura aceasta, a ființei cu Duhul Sfant, o va călăuzi întru armonia minunată a vieții în iubire, dându-i „Pacea sufletească” pe care o descrie în cel de-al doilea sonet: „Însemnați cu mirul purificator/ Și pe chip făcând semn de închinare,/ Creștinii duc taină la casele lor”.

Maria Filipoiu își desăvârșește Calea și este conștientă că drumul vieții ei este însoțirea permanentă cu „Îngerul ei păzitor” pe care îl simte în toată ființa ei, cântându-l în „sonet spiritului creștin”: „În suflet îl duc pe cărări de stele,/ Când cursa vieții ajunge la sfârșit,/ Iar chipul meu va fi lut de ulcele”.

După ce parcurge un drum al purificării minții, poeta încearcă să-și apropie spiritul de Poarta Raiului și, atunci, „Cu inima pe cerul din ochi vibrând,/ Privesc nedumirită spre Dumnezeu/ Și-l rog săngăduie sufletului meu/ Să se înalțe pe-o aripă de gând”.

Aceste sonete, scrise într-o măsură de 11 silabe, cu rimă îmbrățișată definesc prin formă, poezia canonică, specifică creațiilor poetice religioase, iar faptul că rima alternează de la verb la substantiv evidențiază dinamismul tabloului descris.

Luat în parte, fiecare sonet reprezintă un tablou, o pictură murală a unor timpuri care au fost și există în prezent prin creația poetică a Mariei Filipoiu, care a dorit să deschidă, cu aceste sonete, o Cale a adevărului, a mărturisii, a ceea ce a simțit și simte când inima ei primește semnul existenței divine. Poeta cugetă cu fiecare sonet și în fiecare poezie trăim momente în tablouri diferite, unde, prin fiecare în parte, domnia sa își trăiește timpul exitenței. Fiindul său teluric este o nădăjduire a curățirii sufletului: „Nădăjduiesc în Tine, Sfânt-Părinte,/ Că-mi vei duce sufletu-n alt început/ Să-mi veșnicească gânduri în cuvinte”. Poeta este conștientă că, într-un moment al existenței telurice, vine și acea trecere dintr-o lume într-alta, despre care filosoful Constantin Noica, în studiul său „Sentimentul românesc al ființei”, spunea:

„În fapt, înţelesul deosebit al fiinţei, la noi, este poate lucrarea înţelesurilor deosebite ale lui întru, care a venit să exprime fiinţa dinăuntru parcă, sugerând că a fi înseamnă a fi întru ceva, adică a fi în și nu pe deplin în ceva, a se odihni, dar a și năzui, a se închide dar şi a se deschide. Fiinţa a fost astfel scoasă din încremenire şi s-a clătinat. Dar dacă nu s-ar clătina, ar fi cu adevărat? Ce fel de fiinţă este aceea în care nu e loc pentru nicio vibraţie şi nicio devenire?” Acest rit de trecere este o traversare a Căii pregătită încă din starea fiinduală, o cale despre care poeta vorbește și amintește cititorului, în fiecare sonet, anume, ispășirea. Cuvintele nu sunt totuna cu vorbele, Cuvântul este însuși Fiul lui Dumnezeu, care a venit ca Om să ne binecuvânteze într-o lume multă cu oameni puțini. Dacă menirea creștină are rolul de a pune omul în legătură cu Dumnezeu, consider că poezia ascetico-mistică constituie cel mai înalt grad al poeziei de factură religioasă. Este punctul în care Maria Filipoiu, curățindu-se pe sine prin asceză, se întâlnește cu Dumnezeu, participă la această comuniune în mod conștient și, mai mult, îl caută pe Dumnezeu, ajungând să spună precum psalmistul David „gustați și vedeți că bun este Domnul”. Pe Dumnezeu ajungem să îl vedem după sârguința și iubirea noastră, spun Sfinții Părinți: „Rugăciune duc la Poarta Domnului,/ Când intru în Templul din Ierusalim,/ Că-n ea am pus ofranda sufletului”, mărturisește poeta în poezia „Ofrande Mântuitorului (sonet creștinătății)”.

Am putea asemăna poetica volumului „Pelerin pe Calea Luminii –  101 de sonete creștine“ cu un templu al rugăciunii începutului lumii creștine.

Prima parte a volumului de sonete ne-am putea-o imagina ca pe un pronaos, acest fapt îl constituie chiar sursa de inspirație a acestui volum de sonete creștine, partea de șlefuire a sufletului și căutarea cuvântului în liniștea interioară a minții. În naos regăsim partea pregătitoare, o deschidere spre urmarea primirii cuvântului divin și participarea la taina lui Hristos. Este momentul căutărilor poetei, al incertitudinilor, al revoltei, al mesajului creștin transmis prin simboluri. Este perioada omului modern care caută și dorește să aibă certitudinea luptei sufletului: „Cu ispita, lupta nu e ușoa- ră;/ Când intră în om, îi umbrește traiul/ Și cu gâlceavă îi ascute graiul,/ Având porniri de sălbatică fiară”, spune poeta în sonetul „Dumnezeu e aripa Duhului Sfânt”.

Sonetele acestui volum de inspirație religioasă își au sursa în imnurile religioase ale Bisericii primare creștine, după cum am observat, deoarece, din epistolele Sfântului Apostol Pavel vedem că în adunările de cult se citeau „Psalmii” -cântările din Biblie.

Fie că este vorba despre invocarea Divinității prin rugăciune, fie că este vorba de întâl- nirea omului cu Dumnezeu, poeta a trăit duhovnicește aceste momente și a reușit să transmită cititorilor parte din lumina și bucuria acestei trăiri unice.

Ce poate fi mai frumos decât să te întâlnești în rugăciune cu Dumnezeu și să te împărtășești de slava Lui?

Poeta Maria Filipoiu a reușit să facă din versurile sonetelor sale adevărate rugăciuni și trăiri tainice, împărtășind și cititorului din această bucurie. Părintele Rafail Noica afirma că „ortodoxia este firea omului”, iar „adevărata cultură a omului este cultura Duhului”, cel care descoperă tainele dumnezeiești în chip minunat.

Maria Filipoiu a reușit să descopere taina cuvântului divin, să îl trăiască în liniștea creației sale și să îl transmită iubitorului de poezie creștină.  

Continue reading „Ștefan Lucian MUREȘANU: Misiunea unui poet creștin”

Mircea Dorin ISTRATE: Anotimpuri în rotire

ANOTIMPURI  ÎN  ROTIRE

 

Grăbesc tot unul după altul, prin ceruri norii plumburii,

Ce mi se scurg în repezi picuri pe învechitele olane,

Pustiu mi-e sufletul de-acuma, că toamno, n-ai uitat să vii,

Să îmi alungi frumoasa vară, ce lenevește prin cotloane.

 

Tu n-ai și nu-i avea vre-odată căldura ei moleșitoare

Și n-o să-mi coci nicicând cireșe și mura neagră din răriș,

Și nu-i avea în veci-purure plăcerea nopții-mbietoare

Când le vindeam pe-un pumn de stele, sărut la fete, pe furiș.

 

Ce tu îmi dai la schimb cu vara, e mai nimica, ți-o spun drept,

Un măr și-o pară pârguite și struguri tămâioși din vie,

O poală bună de bucate și mi te bați cu pumnii-n piept

Că-mi ești miloasă cât cuprinde și-a tale zile-s dărnicie.

 

De ploi, de cețuri și de brume nu spui o vorbă, taci chitic,

De apăraie, frig și neguri, de haine groase, pălărie,

Uitat-ai  doamnă ca de moarte, te faci că nici nu știi nimic,

Apoi stimata mea cucoană, aiasta nu-i nemernicie?

 

Te țin în brațe vre-o doi-trei ce mi te laudă într-una

Și scriu poeme lăcrimate tot ridicându-te în slavă,

Că ești bogată și frumoasă și-n tonuri îmi pictezi natura,

Nimicuri care țin o vreme, așa că lasă-ne de grabă.

 

Să vină iarna cea curată cu albul ei imaculat,

Să ningă ca-n povești bătrâne o ziuă-ntreagă și o noapte,

Să îmi miroase a sarmale, a caltaboș și a cârnat,

A pâine caldă și pufoasă, prăjiturele dulci și coapte.

 

De-acolo până-n primăvară va fi un pas, ce iute-l trecem,

De  nici nu știm când dăm în vara aceea multă așteptată,

Veni-va iară cald și bine, cu toți de-o seamă să petrecem,

Știind că după dânsa vine, Bătrâna Toamnă, bosumflată.

——————————

Mircea Dorin Istrate

11 octombrie 2020

 

Rexlibris Media Group: Portrait of a literary promoter – Germain Droogenbroodt

Germain Droogenbroodt, was born 11 September 1944 in Rollegem, the Flemish part of Belgium. In 1987 he moved to the Mediterranean artist village of Altea and integrated in Spanish literary life.

Germain Droogenbroodt is an internationally appreciated poet, translator, publisher and promoter of modern international poetry. He wrote short stories and literary reviews, but mainly poetry, so thirteen poetry books, published in 28 countries. He translated – he speaks six languages – more than thirty collections of German, Italian, Spanish, Latin American, English and French poetry, including anthologies of Bertolt Brecht, Mahmud Darwish, Reiner Kunze, Miguel Hernández, José Ángel Valente, Francisco Brines, Albert and rendered Arabic, Chinese, Japanese, Persian and Korean poetry into Dutch.

As founder and editor of the Belgian publishing house POINT Editions (POetry INTernational) he published more than eighty collections of mainly modern, international poetry. In 1996 he set up a new poetic movement, called neo-sensacionismo with the famous Chinese poets Bei Dao and Duo Duo.

Germain Droogenbroodt organised and co-organised several international poetry festivals in Spain. He is vice president of the Academy Mihai Eminescu, organizing the International Poetry Festival “Mihai Eminescu” in Craiova, Romania, co-founder and advisor of JUNPA (Japan Universal Poets Association), artistic advisor of the Italian movement Poetry & Discovery, and founding president of the Spanish cultural foundation ITHACA. He also collaborates with the Italian poetry publication Margutte.

His poetic oeuvre is many-sided. After his début with “Forty at the wall” (1984), defined as neo-romantic poetry, he published “Do you know the country?”, Meditations at Lake Como (Italy), a collection of nature poems. In 1995 he was awarded a Hawthornden Fellowship (Scotland) where he wrote “Conversation with the hereafter”, poems about death, awarded in Belgium with the P.G. Buckinx-Prize and “Palpable absence”, a bilingual (Dutch-Spanish) collection of love poems. A critic of the Dutch Information Office for Libraries described his love poems as “virtuoso poetry”. At the end of 1998 appeared “Between the silence of your lips”, his collected love poems.

During his sojourn at the Palace-Fortress “Neemrana” in Rajasthan he completed the poetry cycle “The Road”, (read TAO) a poetic bridge between the East and the West, inspiring the Flemish artist Frans Minnaert and the Indian painter Satish Gupta, who enriched “The Road” with their drawings. This rather philosophical, mystical poetry is so far his most popular book, published already in 25 countries, translated by such famous poets as Bei Dao (Chinese), Fuad Rifka (Arabic), Jana Stroblova and Josef Hruby (Czech), Milan Richter (Slovak), Emilio Coco, Luca Benassi and Tiziana Orrù (Italian), Ganga Prasad Vimal (Hindi)…In 2001 he wrote in Spanish “Amanece el cantor” (The Singer Awakes), a homage to the deceased poet José Ángel Valente, followed by “Counterlight” written in Ronda (Southern Spain) in 2002, published in Spain by Calima Ediciones, in Romania by ex Ponto, in Belgium by POINT Editions, in both Mongolian languages by GCompress Co., Ltd. Ulaanbaatar, in Arab by Albayat (Morocco), in Hong Kong by “Contemporary Poetry”, and in Taiwan by Poet Culture. Corp. The latter publication includes also “Counterlight“.

***

 

His poetry book “In the Stream of Time, Meditations in the Himalayas”, was published in 2008 in Belgium and as part of “Selected Poems by Germain Droogenbroodt”, 2008 in Shanghai by the Shanghai Literature & Art Publishing Group and in Spain, laureate of the XXIX Premio de Poesía Juan Alcaide 2008. Struga Poetry Evenings also published “In the Stream of Time” in their prestigious “Pleiades” in 2010. The book was also translated in Japanese and launched at the Kyoto City International Foundation in Kyoto, Japan in 2010 and in Gaelic (Irish) in 2012. A selection of his poems was also published in Bengal in Bangladesh (2012 and 2015). “Unshadowed Light”, was launched end 2012 in a bilingual Dutch-Spanish publication at the Book Fair in Antwerp and in several Belgian towns and in Spain. “In the Stream of Time, Meditations in the Himalayas” was published in Romania in 2015.

Continue reading „Rexlibris Media Group: Portrait of a literary promoter – Germain Droogenbroodt”

Gheorghe Constantin NISTOROIU: TRAIANII noştri DACI (partea a IV-a)

„Conştiinţa de neam este aceea care,

   întemeindu-se pe amintirea vastului

   teritoriu dacic, îi cheamă pe românii

   separaţi de vitregiile vremii la refacerea

   unităţii prin comuniune de iubire frăţească.”

(Părintele Ioan Vlăducă)

  

 

   În Dacia străbună, libertatea sălăşluia în fiecare ungher, în fiecare luminiş, în fiecare lucru, în fiecare fiinţă, dar mai cu seamă în fiinţa Omului hărăzit de Dumnezeu să-i stea alături.

  În Dacia străbună, s-a format o şcoală a demnităţii, a cavalerismului, a eroismului, a onoarei, a iubirii de Glie şi a dragostei de Dumnezeu, care să dea sens menirii, trăirii, definirii, continuităţii, spiritualităţii sub toate coordonatele virtuţiilor cardinale şi religioase.

   În Dacia străbună, s-a dat sens cultului religios, cultului familiei, cultului omeniei, cultului eroului, cultului martiriului, cultului strămoşilor, duhului culturii, cultului ţăranului, cultului ţărânii, cultului lui Dumnezeu, cultului Patriei, cultului nemuririi, cultului Dacului liber.

   În Dacia străbună, cultul Dacului liber a constat în cinste, în adevăr, în iubire, în libertate, în dreptate, în credinţă dreaptă, în lupta şi jertfa sfântă doar pentru apărarea pământului străbun şi Altarului lui Dumnezeu şi niciodată pentru alte cuceriri, deşi a existat deseori cazul când duşmanii cotropitori s-au năpustit cu ura lor feroce şi sălbatică să ne sfărâme ţara, dar au fost spulberaţi de vitejii daci, ca praful de pe pământ când îl scurmă furtuna năprasnică.

   În Dacia străbună, toate migraţiile, toate năvălirile, toate invaziile, toate poftele samavolnice au fost biruite, chiar şi după unele căderi, chiar şi după unele frângeri. Înfrângerile n-au avut loc niciodată prin luptă, ci doar prin trădare, mai ales cea lăuntrică, trădare care s-a accentuat dea lungul timpului, menţinându-se linia profund făţarnică iudeo-fariseică, excelând marile trădări contra lui Burebista (82-44 a.Chr.), Hristos, Decebal, Regalian (258-268), Ahtum (Ohtum) (1000-1030) de către aliatul său Chanadinus, Asan I, Petru Asan (trădaţi de bizantini), Borilă Asan (trădat de nepotul său Ioan Asan), Mircea cel Bătrân, Vlad Dracula (trădat de Iancu de Hunedoara), Vlad Ţepeş (trădat întâi de Matei Corvin, apoi de boierii cumpăraţi de Laiotă Basarab), Doja, Radu de la Afumaţi, Petru Cercel, Mihai Viteazul (trădat de habsburgi), Ioan Vodă Viteazul, Horia, Cloşca şi Crişan, Ionochentie Micu-Klain (trădat de Maria Tereza, de Francisc I şi de Papa Benedict al XIV-lea (1740-17589), Avram Iancu, Tudor Vladimirescu, Nicolae Bălcescu, Alexandru Ioan Cuza, Ion Antonescu, Ţara şi Armata (trădaţi de regele Mihai de Hohenzollern), trădarea cea mare a poporului român creştin ortodox şi a elitei sale spirituale începută în secolul al XX-lea şi continuată mult mai aprig în secolul XXI.

   Între aceste trădări seculare regicide şi fraticide, s-au întreţăsut şi trădarea prin uniaţia religioasă, cea prin odioasa înţelegere maghiară „unio trium nationum”, precum şi cea dublă a nobilimii române din Ardeal în secolele XIV-XV, sub vasalitatea cotropitorilor maghiari. „Trădarea cnezilor şi voievozilor români pentru parvenire în noua societate, transformarea lor în nobili, a fost şi o trădare de sine, a propriei fiinţe, ei deznaţionalizându-se. S-au lepădat şi de ortodoxism şi au comis şi o trădare religioasă.” (Mircea Bălan, Istoria Trădării la Români. Vol. I, De la Origini până la Mihai Viteazul, Ed. Eurostampa, Timişoara, p. 27)

   Măsurile „nobile” luate de regele maghiar Ludovic I, pentru întărirea suzeranităţii sale asupra Transilvaniei, contra nobililor români, care se doreau reînnobilaţi, vizau în primul rând caracterul confesional, care se răsfrângeau apoi implicit şi asupra celui naţional. „O dată cu trecerea la catolicism, nobilii români sfârşeau prin a fi asimilaţi de nobilimea maghiară. Cazul cel mai ilustru şi totodată cel mai concludent este cel al Hunianzilor: familie de nobili români – originară din Ţara Românească -, ea s-a maghiarizat, în cele din urmă, odată cu îmbrăţişarea catolicismului.” (Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român, Ediţia a III-a, revăzută şi adăugită, Univers Enciclopedic, Bucureşti-2002, p.77)

   Trădarea cu „sânge albastru” nu i-a cuprins doar pe nobilii ardeleni, ci şi pe mulţi dintre voievozii din Ţara Românească şi din Moldova, astfel: unii s-au turcit, alţii s-au catolicit, unii s-au calvinit, alţii s-au fanarizat sau s-au slavizat, deznaţionalizându-se, dezromânizându-se, în aşa fel încât plaga trădării să se întindă până astăzi când sus de tot, la vârf să nu mai avem nici daci, nici valahi, nici români, nici creştini ortodocşi într-o ţară eminamente ortodoxă.

   Peste Patria însângerată – Grădina Maicii Domnului în care s-au trădat, s-au vândut şi s-au omorât Voievozi, Domnitori şi Conducători, cade Blestemul (Dreptatea) lui Dumnezeu de a avea conducători neromâni şi necreştini, adică cei „pe care-i merităm.”

 

   În Dacia străbună – peste Ţara Dacului liber, s-au năpustit mai apoi către ceasul cel din urmă, adică cel de astăzi, apocalipsa lăuntrică (slugoii, laşii, mişeii, alogenii şi trădătorii), încercând să Re-răstignească Adevărul şi pe cei care cred cu tăria fiinţei lor jertfelnice în El, chiar dacă pentru mulţi El, nu mai există, iar pentru ceilalţi Adevărul nu mai contează. „Nu ştiu cât contează, spune Alexa Visarion, în ziua de astăzi, adevărul… Nu mai ştiu dacă degradarea susţinută şi aclamată într-un climat vicios de prostie agresivă şi ticăloşie interesată mai poate fi oprită… Nu pot şti dacă mistificarea în care ne place să vieţuim dintotodeauna în spaţiul miticist are acum momentul ei de desăvârşire sau încă proliferează… Ştiu sigur, din nefericire, că ceremonialul oficializat al mediocrizării ne cuprinde victorios existenţa.” (Alexa Visarion, Cealaltă scenă, Ed. Ideea Europeană, Bucureşti-2020, p. 20)

 

   Marea conspiraţie Atee a prigoanelor şi persecuţiilor antiromâneşti şi anticreştine, declanşată furibund în veacul al XX-lea, s-a năpustit asupra elitelor Valahilor ortodocşi şi a falangelor  lor, Traianii-Daci, care au umplut Temniţele, au ars pe rugul aprins al torturii, au răbdat infernul anchetelor, au prisosit iertarea pentru călăi, au străbătut purgatoriul agoniei teroarei atee, dar şi-au pus nădejdea în Mântuitorul Iisus, oferind în Jertfa lor curată şi sfântă Dumnezeeştile virtuţi: adevărul-credinţa-iubirea. Continue reading „Gheorghe Constantin NISTOROIU: TRAIANII noştri DACI (partea a IV-a)”

Ionuț ȚENE: „Nu striga niciodată ajutor“ de Mircea Cărtărescu. Prea puțin și prea simplu pentru un candidat la Nobel!

„Nu striga niciodată ajutor“, recentul volum de versuri scris de Mircea Cărtărescu a fost o mare surpriză pentru mine. Nu foarte plăcută, oricum poezia nu este o prăjitură pe care să o deguști relaxat după un prânz copios, ca o isagogie inițiatică în tainele cuvântului care zidește. În ultimii 30 de ani, Mircea Cărtărescu s-a impus doar ca prozator în spațiul literar, unul apreciat și poate prea lăudat, fapt ce nu întotdeauna ajută scrisului pentru un autor, ci dimpotrivă te poate smulge cu prețiozitate din rădăcinile arhetipale ale originalității unei creații autentice. Beția succesului literar este letală pentru un scriitor care nu știe să gestioneze acel laudațio. La librăria Humanitas din Cluj am dat peste ultimul volum de versuri publicat al poetului Cărtărescu, un veșnic candidat la cel mai prestigios premiu literar: Nobelul mult dorit, dar care putea fi foarte ușor acordat unui Blaga, Sorescu sau Nichita, dar cam știm și noi cum se dau, pe subsidiar politic sau ideologic, aceste nobile sinecure ale recunoașterii fortuite. Pe raftul librăriei mi-a sărit în ochi titlul destul de reușit al volumului: ”Nu striga niciodată ajutor” scris sub numele lui Mircea Cărtărescu. Părea un strigăt de Munch al singurătății și înstrăinării. Așa mă așteptam, dar ca de obicei așteptările au fost înșelate. L-am luat repede și răsfoit cu nesaț și curiozitate placheta, deoarece știam că poetul care a ”trădat” poezia pentru proză de circa 30 de ani, nu a mai publicat un nou volum de versuri. Lumea a și uitat că Mircea Cărtărescu mai este poet, noile generații de cititori îl percep doar ca prozator. E adevărat că la proză nu mă exprim critic pentru că nu am intrat deajuns de profund în ascunzișurile meandrice ale acestei taine creatoare și complexe, dar la poezie sunt un citator fidel încă din școala gimnazială. La vârsta mea am citit suficientă poezie și critică poetică încât să-mi spun părerea sinceră, de cititor și creator de poezie, dar nu de critic literar. În studenție citeam cu plăcere la BCU volumul colectiv al optzeciștilor ”Aer cu diamante”, în care Cărtărescu juisa metaforic, iar cu ”Poeme de amor” îmi retrăiam emoțiile iubirilor pasagere și adolescentine de atunci. Cu poemul ”Levantul” apărut în 1989 mă culcam sub pernă după ce învățam pe de rost cele mai reușite versuri. După 1990 a urmat o tăcere suspectă, prea lungă în poezie a lui Mircea Cărtărescu. Așa că ”Nu striga niciodată ajutor” mi-a atras atenția firească. Pe net am citit că volumul este o revenire în lumea muzelor trădate a poetului: ”Cititorul care va parcurge cele o sută de poeme scurte, uneori de doar câteva rânduri, va recunoaște în ele propriile sale trăiri, răul și durerea, depresia și melancolia, sâmburele amar al condiției omenești. Marea temă a cărții este singurătatea esențială, ireductibilă, a fiecărui om, oricât de mult îi despart distanțele în timp și spațiu, ca și diferențele culturale. Așa încât Nu striga niciodată ajutor e una dintre rarele cărți care pot fi înțelese deopotrivă de cititorul avizat și de cel mai puțin deprins cu poezia”. Volumul e departe de acel ”Uau” pe care ar fi trebuit să-l exclame fiecare cititor după lectură.

Spectrul critic e mult prea generos cu poetul. Am citit și recitit poeziile din volum cu mare concentrare și spirit critic. Mircea Cărtărescu pare că a căzut uneori din simplu în simplist. Parafrazând butada napoleoneană: de la sublim la ridicol este doar un pas. Poeziile sunt scrise prea simplu, nu surprind, nu emoționează, nu zguduie trăirea sufletească a cititorului. Nu descoperi o metaforă care să uimească inima și să sensibilizeze. Nu aduce nimic nou în textura versului. Pot fi frumoase unele dintre aceste poezii, dar pentru candidatul nostru la premiul Nobel, care a ”tăcut” 30 de ani în poezie este prea puțin. Nu vine cu nicio noutate de paradigmă lirică, de mesaj sau de limbaj. E un volum de versuri ce atinge nivelul comun, care poate fi citit cu plăcere doar dimineața la o cafea sau seara la un pahar de vin alb și atât. Sunt niște panseuri dezbrăcate de metaforă, ce surprind trăiri simple și comune ale poetului, cu motive pseudo-bulgakoviene despre un peisaj intimist cu pisici și papuci de pluș. Succesul literar nu l-a ajutat: ”pipăi urechea pisicii mele/pe dinafară catifea/pe dinăuntru piele lucioasă”. Sub semnul casnic sunt aceste trăiri lirici ale poetului retras în căminul tandru al interiorității în fața unui exterior prețios și periculos: ”lumea nu-i un loc al dreptății/sau/al bucuriei” (lumea nu-i un loc), sintagmă pe care o cam știm cu toții. Sigur, Mircea Cărtărescu are și puseuri lirice, dar care se estompează prea repede în prozaic și se risipește gratuit în proză, candid:”o geană/mi-a căzut pe pagină/stă acolo/curbată/cuminte/uscată”. (o geană) Acum poetul scrie scurt și frust pentru că nu mai are vigoarea tinereții: ”Când eram tânăr/scriam poeme nesfârșite/aveam timp de asta/timp cât vezi cu ochii.” (când eram tânăr). Nu ratează Cărtărescu teme comune ale liricii contemporane: ”am un câine cusut în pielea mea/îl simt cum se zbate acolo/cum rupe pe dinăuntru” (am un câine). Câteodată poetul alunecă în banal cu seninătate: ”ah, nu mai pot!/nu mai pot!/iartă-mă!/iartă-mă” (un atac de panică). Prima poezie din volum salvează oarecum placheta atinsă de spațialitatea dezinhibată a lucrurilor comune, cu abordări tematice ce frizează facilul: ”nu striga niciodată ajutor/n-o să te audă nimeni/pentru că nu există nimeni/în jurul tău”. Atmosfera debordează în futil. ”Trădarea” liricii și a metaforei la Mircea Cărtărescu, din 1990 încoace, nu a fost consumată prin acest nou și tardiv volum de versuri, care nu reușește să iasă din canoanele unei proze poetice fără scufundări în abisuri pentru a scoate la suprafață îndrăgostiților de muze adevăratele perle ale mirabilei semințe. Cu regret mi-am spus după lecturarea volumului: prea puțin pentru Nobel. Avem atât de mulți poeți valoroși pe care critica literară îi ignoră cu desăvârșire, datorită unor coterii și criterii instituționale, ierarhice și ideologice.

–––––––

Ionuț ȚENE

Ben TODICĂ: Narcisa secolului XXI sau Metamorfoza Morții

O poartă a vitejilor daci, materia neagră și fluidă a universului care ne poate purta constelația dintr-o dimensiune în alta. Ce este universul, ce suntem noi decât închipuiri ale conștiinței noastre, care ne joacă într-o scenă shakespeariană a unei realități create. Nimic nu e adevărat, ci doar reprezentări matematice ale subconștientului observator și dibaci, care se hrănește cu violența pentru a fi rege. Există un sistem care ne generează pe noi și experiențele nostre. Realitatea netrăită nu te satisfice și atunci o inventezi. Îți place chinul? Moartea? Noi suntem personajul din povestea pe care o spune creierul nostru. Suntem înconjurați de imbecili care suportă virtual viața altora și nu sunt capabili să și-o trăiască pe-a lor și atunci se conformează „dumnezeilor” dați. Fugim de povestea noastră. Lași. Nu știm să trăim în nemurire, nici în infinit care e de fapt același și atunci ne creăm coșciuge, secte, culte, gășcuțe etc. Ne predăm viața și talentul dat. Fugim de experiența culorilor, a mirosului, a luminii, a greutății, a binelui și răului, a emoțiilor, trădând instinctul sau prezența din cămăruța sacră. Fugim de iubire, fugim de moarte. Și atunci întreb: emoțiile ucid sau construiesc?

Prietenul meu din copilărie, Iulian Topală se inspira din natură în lucrările sale inginerești. Îmi spunea că nimeni nu a putut perfecționa sistemele existenței decât natura însăși și atunci când ai o problemă adresează-te ei pentru că înțelepciunea vine de la bătrâni și nimeni nu-i mai bătrân ca universul. Mă doare sufletul când citesc că Vaticanul are 84 de km de rafturi cu înțelepciune culeasă de mii de ani din imperiile cucerite și nu o împărtășește cu specia umană. Se preferă sloganul care spune că noi suntem aici pe pământ, nu ca să aflăm adevărul ci doar ca să creștem. Să creștem coarne!? Păi, la ce ajută cărțile dacă nu le fructificați?

Aseară la cină, în bucătărie, în timp ce se pregătea masa am zărit la spălat, în chiuvetă, pe marginea castronului cu salată o omidă mare și verde de vreo 5 centimetri care se bucla țanțoș pe dunga vasului. Am luat-o și am pus-o în coșulețul cu resturi de vegetebile pentru îngrășat grădina, pe câteva frunze de ceapă. Nu i-a prea plăcut. A stat blocată un pic, poate paralizată de vaporii cepii care, după ce a îmbătat-o un pic a făcut-o să se onduleze țanțoș printre coji. Am zis că poate o dor ochii săraca, așa că am luat-o și am pus-o afară în balcon pe o frunză de narcisă într-un ghiveci. Asta se întâmpla cam pe la alegerile din România. A doua zi, am găsit omida atârnată sub frunză cu capul în jos. Credeam că a murit și cum respect mormintele am lăsat-o în pace. „O s-o mănânce vreo pasăre”, mă gândeam. Că așa ne arătase învățătorul nostru prin clasa a treia, domnul Ion Mustață cum vrăbiuțele mănâncă omizile de pe copacii din livada din dosul școlii. Domnul învățător, om foarte de treabă, mai trăgea el cu țoiul două prune din sticla pe care fratele meu Ghiță i-o descoperise în rezervorul de apă, de la buda (wc) școlii și l-a făcut de baftă la director și care, tot el, domnul Mustață a chemat-o pe mama la școală că nu-mi făcusem temele de casă „cum trebuie” de am luat o bătaie de la mama de a râs toată clasa de mine. Dar am crescut să fiu obișnuit cu ele, ca să nu-mi doresc moartea, că până am terminat școala generală din Ciudanovița, am mai luat vreo zece bătăi.

După mai mult de o săptămână, ca un elev cuminte și silitor am venit și am văzut că omida se îngroșase și din trup acum se mișca să iasă un cap cu aripi și piciorușe. „Uaaa!”,  am exlamat. Asistam la o naștere. Parcă era același cap de omidă, însă mai mare și cenușiu acum din verde cum fusese înainte, a ieșit afară gri și după câteva dezmeticiri și-a luat zborul… „Tată!”, exclamând din nou a bucurie. Un fluture de noapte, un strigoi spuneau băbuțele la țară și aveau dreptate, dar de unde știau ele asta că nu erau școlite ca noi azi. Într-adevăr fluturele este sufletul viermelui mort. Asistam la un miracol pe viu. Iată răspunsul naturii după spusele lui Iulian Topală – rezolvarea misterului morții.

E o chestie și cu moartea asta despre care nu se învață în școli. „Toți fug de subiectul ăsta ca de moarte”, e un fel de meditație violentă pentru spectator, pentru familie și cei prezenți din jur, însă ce se întâmplă înăuntrul minții omului atunci când se desparte trupul de suflet îmi imaginez acum că e ca un fel de metamorfoză asemănătoare cu cea a fluturelui.

După un pic de documentare am aflat că atunci când începe procesul de transformare, viermele nu știe ce i se întâmplă. El crede că e bolnav. Celulele imunitare ale omidei atacă procesul de schimbare a celulelor, ca pe un virus, ca pe o boală ca să păstreze sănătos corpul, ca să oprească schimbarea în fluture. Ele își fac datoria. Celulele imunitare atacă și omoară continuu încât la un moment dat nu mai pot face față împotriva năvălirii mulțimii celulelor de transformare. Celulele viermelui sunt înnecate, înăbușite, inundate încât nemairezistând celulele viermelui se lichefiază și apoi sunt remodelate într-o constructie fină de zburător, se transformă în fluture. Adică ți-e silă și frică de vierme, iar când devine fluture, mori de admirație și ți-l dorești în colecție. Extraordinar!

Din punctul de vedere al viermelui este groaznică moartea și plină de lacrimi, durere și suferință, atât fizică, dar și conștientă. Tot universul este în mișcare și în sărbătoare, pentru că dacă vom coborî la nivel atomic, nimic nu e lipsit de conștiință și în această ecuație putem susține că tot universul e o aglomerare de conștiințe a cărei sumă e Dumnezeu. Dacă nu există materie moartă, atunci nu există moarte. Deci nu se moare. Este o trăire infinită în infinite direcții.

Imunitatea viermelui în lupta ei demonstrează că această schimbare nu este binevenită. Lupta celulelor imunitare ale omizii în omidă se dă pe viață și pe moarte până când acestea sunt cotropite de mulțimea celulelor atacante. Din punctul de vedere al fluturelui este o nouă naștere, o nouă creație. Depinde din ce punct de vedere privești transformarea. Al omizii? Este sfârșitul.

Continue reading „Ben TODICĂ: Narcisa secolului XXI sau Metamorfoza Morții”

Georgetea BLENDEA: Inducția ochilor albaștri

Relatarea despre Radu Ray Florin am să o inițiez de la revoluție. Atunci momentele tensionate i-au hotărât soarta. În focul și bubuiturile armelor simțeam că era de nesuportat coșmarul agresiunii armate. De aceea lupt cu toată ființa mea împotriva a tot ceea ce înseamnă violență. Prietenul lui Radu Ray Zamfir a fost prins de securiști, cu o cruzime demențială, schingiuit și a murit.

Însuflețit de idealul unei noi perspective a vieții, Radu Florin Zamfir străbătea printre gloanțe Brașovul, a luptat cu însuflețire împotriva celor care țineau oamenii în foamete, întuneric și frig.

Și, ce credeți că s-a întâmplat? Tocmai pe el, pe cel care luptase în revoluție l-au chemat să dea declarații. Cu intuiția mare cu care este înzestrat, Radu a hotărât să plece din țară, înțelegând că au rămas aceiași care prost, hulpav și necinstit conduseseră. Aflat în Germania mergea fericit la muncă, a învățat limba germană, dar dragostea mare pentru sora lui care era la Londra, l-a determinat să plece în Anglia.

Ea l-a întrebat:

– Ce îți place să faci?

Atunci Radu amintindu-ți de curtea în care avea un câine pe care îl iubea nespus, i-a răspuns:

– Îmi plac animalele.

Continue reading „Georgetea BLENDEA: Inducția ochilor albaștri”

Marilena ION-CRISTEA: Într-un pumn de toamnă…(poeme)

Un loc al meu

 

Îmi voi găsi un loc doar al meu

Când soarele va răsări a doua oară,

În aceeași zi, probabil spre seară,

Și îmi va lumina noaptea prin ferestrele deschise,

Cu raze de foc și cu vise..

 

Când păsările cerului se vor întoarce acasă

Și vor găsi pâinea dulce pe masă

Când mă vor zări și, oprindu-se-n zbor,

Mă vor acoperi cu aripa lor

 

Îmi voi găsi un loc doar al meu,

Când apele se vor aduna împreună,

Când printre șuvoaie, mă vei prinde de mână

Iar sufletul meu atât de greu încercat

Se va simți pentru totdeauna salvat!

 

Când pămânul înmugurind încă o dată,

Îmi va sărută iarba din talpă,

Și îmi va așeză pe fruntea spălată cu roua din zori

O cunună colorata cu flori!

 

Îmi voi găsi un loc doar al meu

Și mi-ar plăcea să cred că nu e prea greu…

Pentru că sufletul meu din nou a-nflorit,

Ca o floare ce-și face loc prin spărtura din zid!

 

 

Păreri 

 

Ce tot spui, tu?

Nu vreau acu’,

să-mi impui sentimente, păreri,

nu poți să-mi ceri

să fiu altfel decât cea de ieri,

decât ceea ce sunt,

un simplu om pe pământ,

care a făcut legământ, doar cu sine,

să se desprindă de tine

și de părerile tale

rigide și goale!

Eu nu te-am întrebat decât un lucru firesc:

„cum este toamna pe care eu o iubesc”?

Și fără să te gândești prea mult, dintr-un foc,

mi-ai dat răspunsul pe loc!

Că toamna nu e frumoasă,

că este prea rece, cețoasă,

și că soarele nu prea stă pe acasă!

Că peste tot sunt numai frunze,

veștede, cu plânsul pe buze,

că se desprind și-apoi pleacă ușor,

către pământ, unde frunzele mor!

Că sunt uscate,

cam alintate,

prea colorate, în mii de culori,

și se-aștern pe pământ de cu zori.

Abia te trezești dimineața,

că ele îți ocupă ziua și viața!

Că sunt mai mulți nori decât soare,

că vremea este înșelătoare,

că plouă prea mult

și că nu te ascult,

când îmi vorbești despre toamnă!

Eu te ascult, însă toamna-i o Doamnă,

ea-ți pune frumusețea  în palmă,

chiar dacă acum norii toarnă,

vrând parcă visele să adoarmă!

Și-n timp ce tu vorbești așa de ușor,

eu mă-nfior,

gândindu-mă la frunză și la ultimul ei zbor!

Și nu-mi vine să cred,

că poți să fii așa de rău și concret!

Dă-mi voie să nu fiu de acord,

sub nici o formă și în nici un mod,

este părerea ta,

diferită de-a mea,

și poți s-o păstrezi pentru tine…

După mine, cred că te-ai pripit,

tu nu vezi că frunzele-au înflorit?

 

 

Într-un pumn de toamnă…

 

Atâtea frunze, într-un pumn de toamnă

Și toate, la melancolii te-ndeamnă!

Te miri cum poate să le ducă-n spate,

Așa, diverse și frumoase, toate!

 

Continue reading „Marilena ION-CRISTEA: Într-un pumn de toamnă…(poeme)”

Olimpia MUREȘAN: „Graiul în Chiuzbaia – expresii locale” de Vasile Bele

(NOTE DE LECTURĂ)

Cartea cu titlul de mai sus a apărut la editura „Armonii Culturale”, Adjud-2019-are ca motto al autorului o profesiune de credință care-l caracterizează: „Am scris toate acestea cu mult drag, pentru că fiecare lucru face parte și din mine, aici a fost leagănul copilăriei mele, aici îmi este parte din tinerețe…am dus dorul satului și îmi este permanent dor de sat…aici, la poalele Ignișului îmi găsesc liniștea…aici mă refugiez de multe ori-atunci când fug de stresul zilnic…aici sunt eu și aici mă simt cel mai bine, aici sunt mereu în forță și parcă nu mi-e frică de nimic”-iar parafrazându-l pe Tudor Gheorghe prin al său cântec celebru și extinzând ideea putem spune cu certitudine că: „Acolo este țara mea/ și neamul meu cel românesc/Acolo eu să mor aș vrea/ Acolo vreau eu să trăiesc!”

Înainte de a prezenta cartea prin descrierea sumară a capitolelor-trebuie să amintesc faptul că pe coperta principală se poate vedea portretul autorului care este îmbrăcat în straie populare, pe cap poartă o căciulă dacă-moroșenească, pe spate o gubiță sură de lână (amintind de ocupațiile chiuzbăienilor)-cu tricolorul la purtător-atât la brâu, cât și în dreptul inimii și pe căciulă, cu mâna dreaptă ne îndeamnă să fim mândri, să  mergem înainte spre un destin luminos; în spatele imaginii poetului-patriot înflăcărat e posibil să fie panorama satului Chiuzbaia-situat la poalele muntelui Țibleș cu vârful Igniș-sat înconjurat de dealuri împădurite cu brazi veșnic tineri.

Acestea fiind zise pot trece la prezentarea capitolul întâi al cărții  cu situația geografică generală a satului Chiuzbaia-ca făcând parte din județul Maramureș, se găsește la 17 km nord-est de municipiul Baia Mare și la 7 km de Baia Sprie-aparținând administrativ teritorial de Baia Sprie din anul 1455, iar vreme de secole chiuzbăienii au dus o luptă continuă cu administrația privind subordonarea; cf. ultimului recensământ –cel din 2002- Chiuzbaia are 710 locuitori și un număr de locuințe sezoniere în nr. de 313, apa care curge prin sat e Valea Sf. Ioan și Valea Jidoaia, satul e  locuit în exclusivitate de români, are  școală de 8 ani, cămin cultural, biserică și mai nou, are mănăstire cu hramul„ Adormirea Maicii Domnului”.

Cred că ar fi vrut să scrie o monografie a satului Chiuzbaia pentru a termina acest lucru început de un mai vechi dascăl al satului dintre cele două războaie mondiale, de aceea autorul Vasile Bele cercetează documente autentice păstrate în arhive personale,  în culegeri monografice, însemnări, arhivele Bibliotecii „Petre Dulfu” din Baia Mare, dicționare, lucrări toponimice, de folclor scrise de Dumitru POP, Florica Dimitrescu, Felecan Nicolae-2011, Alexandru Graur, Dimitrie Macrea, Dorin Ștef, cercetează D.E.X.-ul-citește lucrări publicate între cele două războaie mondiale care vorbesc despre existența localității Chiuzbaia, ziarul Cronica, volume de autor(Valentin Băințan) etc-pentru a cunoaște în profunzime unele idei asupra cărora s-au oprit și cercetătorii de mai sus; atenția autorului se concentrează  asupra satului natal pe care-l iubește și vrea să-l cunoască tot mai bine din toate punctele de vedere: istoric, arheologic și mai ales lingvistic.

Așa cum scria Dorin Ștef(citat în carte): „Scrisul înseamnă acțiune. Acțiune lucidă, conștientă asupra oamenilor, strădanie de a se face să se cunoască mai bine, în folosul lor. În același timp, scrisul este și o dramatică tentativă de a sustrage necunoscutului din om  și societate noi teritorii, este și un efort de a obliga limba să se exprime să le facă accesibile înțelegerii…”

Astfel aflăm că satul Chiuzbaia are foarte puțin pământ pentru agricultură-iar oamenii s-au ocupat din totdeauna cu creșterea vitelor, oieritul, au făcut comerț cu produse lactate spre orașul minier, din lâna oilor produceau acele vestite cergi moroșenești; există două izvoare de apă minerală alcalino-feroase-sulfuroase-izvoare cu apă acră-borcut, se precizează denumirea satului în Kisbanya-adică Baia Mică sau după italiană: „chiuzo-bagno”-Baia Închisă.

Tot în capitolul întâi se amintesc eroii satului trecuți dincolo de nori, dar prezenți în memoria contemporanilor prin bustul în bronz al eroului căzut pe frontul de vest în 1944 în luptele contra fascismului hitleristo-hortist-Mircea Benea, dar și alt erou al satului Nicolae Benea-invalid din războiul româno-sovietic-se amintește despre activități sociale importante ca mișcarea corală sub conducerea învățătorului D. Cherecheș cu o formație culturală, o formație de dansuri, se precizează că „suntem aparținători Țării Chioarului cu tot ce înseamnă acest aspect-grai, limbă, port, tradiții”- enumerând localitățile din zona Chioar.

Continue reading „Olimpia MUREȘAN: „Graiul în Chiuzbaia – expresii locale” de Vasile Bele”

ZAMFIR ANGHEL DAN: Amintirile unui copil

TUMBY

(fragment)

            Dacă vii dinspre răsărit și ajungi la marginea subcarpaților de curbură intri în ținutul pădurenilor, locuri formate din dealuri și văi unde pădurile acoperă aproape  toate  întinderile. Satele apar ca oaze în largul unor poiene și doar drumurile forestiere unesc așezările înșirate înainte de a începe coama munților ce o zărăști în din depărtări.

            Mie îmi plăcea să merg la bunica pe un astfel de drum, mai scăpam din strânsorile vorbelor aruncate de mamy meu între  două nuielușe ce le meritam cu prisosință și uitam de ele ușor când bunica mă răsfăța cu alinturile ei.

            Seara evitam să mă întorc iar acasă și bunica îmi făcea un culcuș lângă sobă;

 ,,să nu îi înghețe fata,, cum ea însăși se răsfăța de ne prăpădeam de râs amândouă.

            – Hai fata bunicii, în seara asta dormim amândouă. Las-o pe mamă-ta că i-am trimis eu vorbă prin nora Atodiresei, să știe că rămâi aici, îmi zicea bunica în timp ce fața i se lumina de o bucurie ascunsă.

            – Dar o să mă certe, îi spuneam. Zice că vin la tine bunico pentru că tu îmi faci toate poftele, mă strici și apoi nu se mai înțelege cu mine.

            – Cum te stric? Ce pe ea am stricat-o? A sărit bunica atinsă în orgoliul ei de vrânceancă. Și tot așa am crescut-o, în drag și în răsfăț că nu era fată ca ea peste dealuri.

            – Zice că nu o mai ascult după ce vin de la tine, că mă învăț cu nărav.

            – O ști ea ceva de le spune, cine știe ce prostioare mai faci și tu pe acolo. Dar lasă, fă-le că ești copilă și ea le făcea, mamă, mamă ce  le  mai făcea! Dar acum, de, e mamă și trebuie să aibă grijă de tine. Nu îți vrea  răul, chiar dacă îți mai trage câteva nuielușe, o face cu drag, te protejeajă.

            – Cum mă protejează, bunico, adică mă bate cu nuielușa și tu spui că mă protejează?

            – Hai, lasă că nu te bate, te atinge și ea un pic, să te mai astâmperi, dar tu știi că nu dă tare, doar se face.

            – Ai dreptate bunico, și eu mă fac că mă doare și încep să plâng și atunci mămica mă ia în brațe să mă împace și mie așa îmi place, așa mă cuibăresc în brațele ei.

            -Gata, lasă tu alintările, acum bagă nasul în plapumă că e târziu și Moș Ene abia așteaptă să-ți tragă  câteva nuielușe, mă alinta bunica mea dragă de parcă știa cât de mult o iubesc.

            – Bunico, lasă tu nuielușele, o îngânam eu și vino aici lângă mine mai bine și povestește-mi ce prostioare făcea mama când era mică, așa ca mine.

            – Păi cum să nu, de povești îmi arde mie acum la ora  asta, eu sunt obosită că am muncit de  azi dimineață, încerca bunica să se exchiveze, dar ce credea că scăpa de  rugămințile mele? Îi dădeam replica imediat și amândouă ne puneam pe un râs de o speriam pe Kim și pe bunicul care moțăiau pe lângă noi.

            – Și eu sunt obosită, bunico, că de  azi dimineață m-am jucat întruna cu copii,cu vițelul nostru, cu găinile, ce știi tu?

            – Moașta pe gheață de zgâtie, joaca ta e muncă, mă alinta bunica intrând în pătuț lângă mine. Dar hai să povestim, poate așa adormi mai repede șiîl adormim și pe  bunicul tău,că tot moțăie el pe aici pe lângă noi.

            -Moțăi, tu, deșteapto, că mie nu mi-e somn, se trezi și bunicul să spună și el ceva. Eu ascult ce spune nepoata și o să fiu atent și la ce prostii spui tu acolo, poeteso, o atacă bunicul direct în orgoliul ei. Bunicuței mele, în sat, i se zicea ,,poetesa,, și ea făcea pe supărata când cineva o poreclea așa. Dar simt eu că îi place să i să spună,,poetesa,,

            -Poet ești tu, amețitule, că toată viața ai visat numai colaci pe varză,îi dădu replica imediat bunica, nu cumva să rămână ea mai prejos.

            Pisicuța bunicii, Kim, s-a urcat tacticos în pat lângă noi și a început să toarcă de bucurie. Am luat-o în brațe cu drag și am rugat-o pe bunica să înceapă povestitul că altfel mă fură somnul tot așteptând.

            -Hai să începem, s-a hotărât și bunica ,în sfârșit.

            Hei, era cuminte fata mea când era așa copilă ca tine și învăța așa de bine până când s-a făcut mare și a dat de năbădăiosul de taică-tu. Până să îmi dau eu seama, a trecut ceva timp, m-a păcălit, dar într-o seară  am înfipt mâna în coada ei și până nu mi-a spus tot nu am lăsato.

           Tocmai intrase la liceu și plecau amândoi la oraș cu mai  mulți copii, ce-i drept. Învăța bine, eram mândră de ea, dar de la un timp, seara când pleca după vaci, uita să mai vină și pe mine mă apuca  noaptea până reușeam să le mulg. Azi așa, mâine așa, am intrat la bănuieli și i-am zis bunicului tău.

            -Alexandre, pe tine nu te interesează de ce întârzie fata noastră seara când uită să aducă vacile de la păscut? Dar bunicul  tău era aerian rău de tot pe vremea aia, râde el acum dar eu știu ce spun.

            -Lasă fata în pace, se mai joacă și ea cu copii de seama ei, nu mai sări și tu cu clanța pe ea, nu vezi că toată ziua învață? Ți-a plăcut când a câștigat olimpiada la matematică, acum să-ți placă și când mulgi vacile mai târziu, îmi zicea deșteptul ăsta și așa ciudă îmi era pe el atunci.

            Bunicul moțăia pe scaunul lui, dar i se vedea pe față zîmbetul acela șugubăț ce o scotea mereu din sărite pe bunica prin calmul și înțelegerea lui nemărginită.

            – Dar ce, crezi că m-am lăsat? Ia să văd eu ce face Marina mea pe izlaz de-mi vine ea cu vacile așa de târziu acasă și mă apucă mai mereu noaptea pe mine, mi-am zis.

            Într-o seară, am luat-o așa pe la marginea pădurii de la Capul Codrului și am ajuns fără să mă vadă nimeni la marginea izlazului comunal.

               Erau toți copii acolo. M-am uitat eu ce m-am uita și nu prea înțelegeam ce tot se aleargă unii pe alții, așa, ca nebunii. Nici vacile nu mai pășteau și se uitau și ele la ei mirate, mugind a neînțelegeri.

              Toți erau așezați într-un fel de cerc și ăla a lu Anicuța de la marginea satului arunca o mingie în sus și striga cât îl ținea gura; Basarabia!

             Apoi fugea după Marina mea și mereu o prindea și o lua în brațe. Am mai stat eu ce am mai stat, am crezut că mi s-a părut, dar iar am auzit- Basarabia !

               Și iar Marina mea fugea de parcă abia aștepta să fie prinsă.

Mă, dar ăsta a lu Anicuța alte zone nu știe, mi-am zis? Ce tot îi dă cu Basarabia, să zică și Moldova și Muntenia și Banatul, că sunt destule, ce i-o fi cășunat pe Basarabia să o prindă numai pe Marina mea ? Să mai prindă și alte fete, nu doar pe ea.

             Dar m-am prins.

         Fira-ți voi să fiți de drăcușori, asta era cu Basarabia voastră deci, să o prinzi tu pe Marina mea și ea abia să aștepte să fie prinsă.

             Am venit acasă fiartă și am sărit cu gura pe bunicul tău.

             – Să vezi ce face fiica ta iubită, am fost și i-am urmărit. O aleargă ăla a lu Anicuța pe tot izlazul și ea mai că nu se împiedică să fie prinsă mai repede.

            – Măi, Angela dragă, lasă fata în pace, sunt și ei tineri, mi a zis deșteptul ăsta de bunică-tu. Ce noi nu făceam la fel, sau ai uitat acum cum eu alergam după tine la horă și tu abia aștepatai să jucăm amândoi?

            – Lasă tu prostiile, erau alte vremuri atunci, acum nu auzi câte se întâmplă cu fetele din ziua de azi? Noi eram cuminți și ne respectam, dar drăcușorii ăștia din ziua de azi, câte văd la televizor, atâtea fac și ei.Vrei să dăm de necaz, să ne facem de râsul satului, i-am răspuns?

            Marina intrase cu vacile în curte și cred că auzise tot ce spuneam și de cum a intrat în casă am și înfipt mâna  în părul ei. Dar ea știi ce mi-a  zis?

            – Ce a zis bunico, am întrerupt-o eu tare curioasă?

Stătea așa mândră și mă privea drept în ochi.

            – Ne iubim ! Nu facem nimic rău, doar ne iubim, atât ! Asta mi a zis.

            – Auzi, Alexandre, am apucat să mai spun, că nu am mai știut de mine și am leșinat. M-am trezit la un moment dat că bunicul tău mă uda cu apă rece pe față și Marina  mea plângea în hohot să o iert că nu mai face și o să fie cuminte,cuminte de tot. Dar mă cam ustura fața rău de tot și nu prea știam de ce.

            – Îți dădusem două palme zdravene peste obraji, că îmi era teamă că nu te mai trezești, începu bunicul să râdă încântat de poveștile ce le-au trăt amândoi.

            – Și acum îmi spui, afurisitule, atunci ziceai că doar m-ai mângâiat, se amuza și bunica și toți trei zguduiam casa cu râsul nostru zgomotos. Kim s-a speriat cred și a tras un căscat pisicesc. Să o alint și pe ea, i-am zis: pune lăbuța la guriță, deșteapto. Dar Kim habar nu avea a început să toarcă imediat.

            A doua zi m-am dus peste Anicuța și i-am zis, a continuat bunică prinsă de firul povestirii.

            – Fato, dacă fiul tău îi face ceva la fata mea să știi că ne certăm rău de tot.

            -Lasă fată copii în pace, a sărit și Anicuța de colo, dacă ei se plac și se iubesc, ce ne băgăm noi?

             Pe toți îi apucase  iubitul, Doamne, numai eu nu știam ce să mă fac să nu pățească ceva fata mea iubită.

            Dar am avut noroc și s-au cumințit. El a plecat și a intrat la facultatea lui și  Marina mea la facultatea ei. Cinci ani am stat liniștită că ei nu mai știau unul de altul. Ba parcă îmi părea rău că mă băgasem și nu îi lăsasem în pace. Marina mea venea mereu singură acasă și mă îngrijora.

            – Da, vino măi mamă și tu cu un băiat, i-am zis întro zi. Râde lumea de noi când  te vede mereu singură în sat. Marina mea însă habar nu avea. Îmi zicea că ea se simte bine așa și nu are nevoie să dea socoteală la gura lumii. Mie îmi era ciudă, dar nu voiam să vadă nimeni cum mă consum. Mă durea faptul că frumusețea mea de fată umblă singură la vârsta ei.

             O petreceam mereu la gară și mă uitam cum se urcă singură în tren în timp ce alte fete erau cu bărbații lor, unele aveau și copii. Când am petrecut-o întro zi, parcă mi s-a  părut mie că vorbea cu cineva la geamul vagonului, dar nu am dat importanță. După ce trenul s-a pus în mișcare ea a părut la geam să îmi facă cu mâna.

             Și ce crezi; lângă ea era chiar băiatul Anicuței. Se întâlniseră întâmplător și acum îmi făceau cu mâna  amândoi.

            Am venit acasă și i-am spus  lui Alexandru că nu mă simt bine. Toată toamna aceea nu m-am simțit bine.Aveam mereu dureri de cap și visam seara copiii cum se  jucau pe izlaz, jocul acela cu mingea. Parcă îl vedeam pe băiatul Anicuței cum o alerga pe fata  mea și cum o prindea și se îmbrățișeau amândoi.

            În primăvară a trebuit să mă internez și să mă operez la un ochi. După operație  vedeam așa de clar și așa de bine. Când fata mea a venit la mine să mă vadă, iar am crezut că nu mai văd bine. Norocul meu că doctorul era prin salon și m-a linștit.

            -Au venit copii în vizită, doamna  Angela, mi-a  zis. Să stați liniștită, să nu vă  agitați. Câteva luni nici de bucurie nu aveți voie să plângeți.

            Când m-am uita prin salon, fata mea venea de mână cu un bărbat așa chipeș, așa  frumos le stătea la amândoi. L-am recunoscut imediat, era băiatul Anicuței, cel ce o tot alerga pe fata mea pe izlaz când jucau ei jocurile acelea ale copilăriei.     Tată-l tău, de care tu ai fost așa mândră și care v-a crescut și iubit pe toate până s-a întâmplat nenorocirea aceea de vi l-a luat Dumnezeu.

            Dar gata cu poveștile, e târziu, mâine trebuie să te scoli devreme și să iei și unul dintre căței să îi dai drumul prin pădure. Nu am cui să îi dau și nici nu vreau să umplu curtea de ei.

            Cred că eu, Kim și bunicul adormisem demult vrăjiți de poveștile ,,poetesei,,bunicuța mea scumpă și dragă. Și am dormit și am dormit, de seara până dimineața și dimineața până mai târziu și când se crăpa de ziuă, așa, pe la10, cum râdea bunica de mine, m-am trezit. Kim, drăgălașa dormea în brațele mele și torcea  așa de tare, unde dormea cu burticuța în sus, probabil, că ei așa îi plăcea să se răsfețe.

            Noaptea l-am visat pe taty meu bun.Eu eram prea mică să înțeleg de ce a pierit dar am tot auzit, fără să vreau, fel de fel de zvonuri și povești spuse de oamenii locului. Unii ziceau că la Continue reading „ZAMFIR ANGHEL DAN: Amintirile unui copil”