Melania RUSU CARAGIOIU: Crăciun-Praznic Împărătesc (poeme)

DIN   BĂTRÂNI

 

Troieneşte-n carpatice genuni,

Troznesc Pietrele Babii pe munte,

Îngheaţă corbul pe cuib.

 

Lupul miroase spre vale

Fum alb de cătun  şi saivan.

Vuiesc sonor, din orga lor, pădurile de brad…

În vatră, în vas de lut

Se face încet fiertura de mei şi berbec.

 

Se-aude făurarul de arme cum taie,

Limbi roşii de flăcări se suie, coboară

Şi fierul îndoaie…

 

Pe uşă se svântă, din toamnă, cea blană de urs.

Bolboroseşte în colt mustul bătrân.

Se sperie gerul de larma copiiilor

Ce copca o taie în gheaţă…

 

 

V I S C O L  A L B

 

Smulge fumul rotocoale,

Cântă iernii osanale,

Șuieră prin crăpături

Și îndoaie brazii suri.

 

Rupe aripa de corb,

Prinde-n clește pești la sorb,

Mai răstoarnă gardul strâmb,

Dar se-mpiedică-ntr-un dâmb.

 

Se-nvelește într-un dans,

Toate sunt într-un balans,

Iute, iar ridică-o pală-n

Aripa de vânt, totală…

Este alb, de parcă-l spală !

Urlă, șuieră. Se zbate,

Când întreg, când jumătate,

Sgâlțâie portița slabă,

Mai răstoarnă câte-o babă…

 

Ne acoperă-n troianul

Ce l-a pregătit tot anul

Și apucat de furie

Prinde-n clești de vijelie !

 

Nu se-oprește lângă casă,

Bate toba pe terasă !

 

Unde ești tu blândă iarnă ?

Ce-o dorim să se aștearnă !

 

 

             jucăușii

            Gabrielei Almăjan

 

Când vântul aleargă prin crengile sure

Bătând înghețat cu frunze de-aramă,

Ce bine – i în casa cu ochii de mure:

Ce bine-o oblojește, de neauă, marama …

 

Trei flori la ferestre – copii, se ițesc;

Sunt păsări de rouă, de vise, ce cresc !

Cămările pline bombează pere

Să vină zăpada ! Să crească nămeții !

 

Și soarele râde cu glas bătrânesc

Când prind o fărâmă – nghețată sticleții;

Se sparge văzduhul, sau ramuri troznesc?

 

Și ușa se crapă – tabloul din ramă –

Deschide șuvoiul, prin el năvălesc

Trei bundițe groase, cu gene de scamă…

 

 

 ÎN POSTUL  CRĂCIUNULUI

 

Ninge iarăși peste casă

Cu fuioare de argint

Tremură-n pahar pe masă

Must cu bob de mărgărint.

 

Se apropie Crăciunul

Plin de brazi și zurgălăi.

Și se zguduie cătunul

De colinde și… trăznăi.

 

Colo un buhai sălbatic

Fârnâie pe nasul gros;

Aci, fierbe pe jăratic

Un flăcău mai inimos ,

Încercând tambur să-și facă

Dintr-o piele de godac …

Altul face opincuțe,

Și le arde cu un ac …

 

Treabă este cât de multă !

Vrei, nu vrei , toate se fac !

 

 

FEBRA   SĂRBĂTORILOR  DE  IARNĂ

 

Prin ogradă orătănii cer într-una de mâncare,

Iar godacii îl aşteaptă pe Ignat, cu nepăsare …

 

Ies copiii de prin case si se duc la săniuş;

De ai sanie, creştine !… Daca nu, hai la gheţuş …

 

Pomii se feresc din cale, când alaiul s-a pornit !

Ce zăpadă? Ce nămete? Şi omătul s-a topit ! …

 

Sumănaşele sunt calde, opincuţele murate,

Obrăjorii sunt ca focul şi plesnesc de sănătate !

Continue reading „Melania RUSU CARAGIOIU: Crăciun-Praznic Împărătesc (poeme)”

George ROCA: Interviu cu Anișoara Laura MUSTEȚIU

Crescând într-o atmosferă magică de cărți, Anișoara Laura Mustețiu a fost condusă de o pasiune adâncă de a scrie de la o vârstă fragedă. Autorul surprinde esența cea mai adevărată a sentimentelor, gândurilor și emoțiilor care sunt reflectate prin versuri. Mulți cititori s-au îndrăgostit de poeziile ei și doresc să le citească în continuare. UN SĂRUT PE MĂTASEA TIMPULUI, care va fi a treia carte publicată, și este scrisă pentru a vă face să zâmbiți, să vă emoționați și să vă bucurați de magia versurilor.

 

***

 

George ROCA: Unde v-ați petrecut cea mai mare parte a copilăriei? Ce cărări literare ați urmat?

Anișoara Laura MUSTEȚIU: Am crescut în Timișoara, într-o atmosferă magică, înconjurată de cărți, de valuri suave ale creativității artistice generate de tatăl meu. Îmi amintesc cum tatăl meu stătea adesea la masă, privind în aer, parcă pierdut într-o lume necunoscută. Eram mică. Nu știam să citesc sau să scriu, dar înțelesesem de atunci că lumea cărților este magică. Mai târziu, în adolescență am descoperit farmecul scrisului, pe care l-am considerat ca o manifestare liberă a spiritului nostru în sfere noi, o manifestare care ar putea evoca acțiuni grandioase în lume. Inspirată de aceste gânduri, am început să scriu.

 

George ROCA: Care este cea mai mare încercare de a scrie poezii?

Anișoara Laura MUSTEȚIU: Nu văd nici o încercare, dimpotriva, când scriu poezii mă simt fericită, relaxată. Poezia, ca și viața însăși, are uneori o cale surprinzătoare, aventurieră. Versurile sunt scântei ale spiritului nostru care izvorăsc din lumea noastră interioară. Le dăm sens, vibrație, le eliberăm la lumina zilei și ele devin reale. Uneori, versurile mor după un timp, uitate pe o cărare prăfuită a destinului. Dar alteori, călătoresc în lume și se odihnesc undeva sub privirea cititorului. Acolo, îi vor exalta spiritul, îi vor atinge sufletul și-l vor fermeca, așa cum spiritul meu a fost fermecat odată.

George ROCA: Cum credeți că următoarea carte „UN SĂRUT PIERDUT PE MĂTASEA TIMPULUI” va inspira cititorii să călătorească într-o lume nouă, într-o lume a imaginilor poetice?

Anișoara Laura MUSTEȚIU: „UN SĂRUT PIERDUT PE MĂTASEA TIMPULUI” dezvăluie povestea unei tinere: o poveste de dragoste, de suferință și de singurătate. Dar este și o poveste de aventuri, înfiripată din secvențe reale capturate din călătoria ei prin lume. Probabil acest fapt contribuie la spiritul distinct al cărții. Deși povestea ei este aparte, visul iubirii este predominant și rezonează cu destinul multor tinere din lume.

 

George ROCA: Fiind poet, ce sfaturi ați da unei persoane care intenționează să scrie pentru prima data o carte?

Anișoara Laura MUSTEȚIU: Dacă scrisul izvorăște din pasiune, totul va decurge natural. Cititorii apreciază talentul, pasiunea și naturalețea spiritului uman. Dar a avea un editor cu experientă este crucial.

 

George ROCA: Ce v-a inspirat să scrieți prima carte? De câte ori a trebuit să revizuiți cartea înainte de a fi publicată?

Anișoara Laura MUSTEȚIU: Prima mea carte publicată a fost pe limba engleză. Majoritatea poeziilor au fost scrise pentru un examen la facultate, unde am studiat, printre altele, materia poeziei și scrierea creativă. Profesorii au fost impresionați. Cred că acest fapt m-a inspirat să le public într-o carte pe care am numit-o „TRAVEL IN TIME, A LIFE STORY IN POEMS” După cum a descris unul dintre criticii literari ai cărții: „TRAVEL IN TIME…” dovedește că sentimentele exprimate de Rumi în urmă cu aproape opt sute de ani: „doar sufletul știe ce este iubirea”, sunt valabile și astăzi! Și are dreptate. O dragostea pură dăinuie aproape în fiecare vers al poeziilor mele.

Continue reading „George ROCA: Interviu cu Anișoara Laura MUSTEȚIU”

Ion ROȘIORU: Poetul (Omagiu lui Nichita Stănescu)

 

Poetul

 

Pe poetul acesta eu nu l-am întâlnit personal niciodată

Şi nu am nici idee de-a coborât din stele;

Îmi place doar să bănuiesc că i-a fost luminată

Faţa bălaie de vatra ciobanului mioritic cu care a stat la taifas

într-o noapte bântuită de Iele.

 

De acolo şi-a procurat iarba fiarelor păstrată la degetul mic

Cu care a ştiut să descuie secretele limbii române

Şi poarta de la Rai unde s-a ascuns de trecerea timpului, temerar inamic

Şi unde a ştiut de la bun început că-ntr-o zi va rămâne.

 

Poetul acesta a fost doar un înger în căutare mereie de sfinţi.

Deşi de gheaţă, focul comorilor s-a înfruptat din sufletul lui.

Înconjurat ne-ncetat de frumoşi adolescenţi necuminţi.

A călcat apele mărilor şi-a îmblânzit luna făcându-i culcuş îm gutui.

 

Pe nocturne poteci s-a avântat printre haite flămânde de verbe-neverbe

Pe care le-a scrutat din adâncul ceresc prin ocheanul întors,

Spusele şi tăcerile lui sibilinice răsturnându-se-n mii de proverbe,

Însă aventura aceasta ca pe o lămâie de lamura vieţii strigente l-a stors,

 

Sau poate c-a fost, dacă-a fost, şi-a rămas un prenume curat, descântat,

Al celui ales să boteze zeieşte zăpada mocnită din noi,

Paznic de far peste sevele limbii, pod peste apele negre, destoinic soldat,

Noroc mântuind toată spaima tulpinii sălbatice-n vrednic altoi,

 

Mesager al luminilor lumii, nour sanscrit, eleat curcubeu,

Fântână la care, după atâta pustiu străbătut, te îmbie ispita,

Jertfă-ndrăzneaţă, semn pertinent de-mplântare-n adverbul mereu,

Poet niciodată trăit şi murit pe planeta acesta caducă: NICHITA!

 

Autor: Ion ROȘIORU

13 decembrie 2019 

Costache NĂSTASE: Dor de Nichita (Poesis)

Dor de Nichita

 

Adeseori eu hoinăresc

Prin domeniul lui Nichita

Acolo unde regasesc

Sublimul, geniul, reușita.

 

Plimbarea-nseamnă deopotrivă

Purificare, zbor și salt,

Revin din zona respectivă

Și mai curat și mai înalt.

 

E o aducere aminte

De „Unsprezece elegii’

E dorul de „Necuvinte”

Cu delicioase fantezii.

 

Lăsându-ne „Noduri și semne”

Putem înțelege ușor

Construcții lirice demne

De cel mai mare vrăjitor.

 

Plaiul e binecuvântat

Că-n literatura noastră

A apărut și a creat

Asemenea pană măiastră.

 

Costache Năstase

13.12.2020

Gheorghe Constantin NISTOROIU: „Civilizaţia” germană de la migratori la teutoni, la regi, la kaiseri şi mai departe (partea a IV-a)

MIHAI VITEAZUL – Voievodul VALAH al Ardealului

                                               (I)

  

   „Mihai Viteazul – un bărbat ales, vestit şi

   lăudat prin frumuseţea trupului, prin virtuţiile

   sale alese şi felurite, prin credinţa către Dumnezeu,

   dragostea de patrie, îngăduiala către cei asemeni,

   omenia către cei mai de jos, dreptatea către toţi

   deopotrivă, prin sinceritatea, statornicia şi dărnicia

   ce împodobeau mult lăudatul lui caracter.”

                            (NICOLAE BĂLCESCU)  

 

 

   MIHAI VITEAZUL – marele boier oltean – Ban al Craiovei, a fost celesta chemare a Neamului valah şi alegere sfânt-martirică a Mântuitorului HRISTOS pentru întreaga creştinătate a momentului respectiv şi în mod expres pentru Dacia Mare, ca să renască, urcând încă o treaptă spre osia nemuririi, mântuirii prin zestrea lui zamolxiană şi serafică: „tânăr, îndrăzneţ, ambiţios, cu minte înaltă, cu inima aprinsă spre fapte vitejeşti, vestit meşter în războaie. El se inspiră din sentimentul naţiei, se aprinse de această ideie a regeneraţiei naţionale şi, cu puternica lui voinţă, hotărâ a nu pregeta până la moarte întru îndeplinirea ei.” (Nicolae Bălcescu, Românii subt Mihai – Voievod Viteazul, Biblioteca pentru Toţi, Ed. Minerva, Bucureşti-1985, p. IX)

 

   Chipul serafic şi aura expresiei zugrăvită cu fineţe, cu evlavie şi acurateţe de marele patriot creştin, istoricul Nicolae Bălcescu este Icoana celui mai mare Voievod dacoromân, ale cărui însuşiri aproape nefireşti, hărăzit de Dumnezeu, l-a menit să fie Regele Daciei creştin ortodoxe – Efigie a identităţii naţionalismului creştin ortodox şi Axă a permanenţei, unităţii şi continuităţii dacoromânilor în istoria naţional-universală.

   Trăitor la cumpăna unor veacuri şi epoci, în vremea coborârii amurgului medieval, dar mai ales trăitor al menirii naţiunii valahe, întreit despărţită de urgiile năpăstuite peste trecutul ei legendar de vrăjmaşii veacurilor, Mihai Viteazul îşi îmbărbăta boierii şi oştenii să se poarte după cinstea Mântuitorului Hristos, precum şi după cuviinţa neamului său în toate împrejurările, prefigurându-şi într-un fel visul, soarta, destinul, Dei gratia, Transilvaniae, Moldaviae, Valachiae Transalpine… Rex.

 

   Valahul era conştient că idealul naţional sacru viza şi idealul creştin general, prin unirea Ţărilor Române care vor forma marea Poartă a Creştinătăţii, unde Icoana Ortodoxiei valahe se va reflecta, apoi şi în spiritul pragmatic şi politic al Renaşterii.

   Drama, care se întrezărea momentului ameninţând cele trei Ţări Româneşti era pregătită atât de forţele păgâne musulmane, cât şi de cele creştine neortodoxe, chiar dacă ele, la rândul lor, se aflau în pragul iminent al pericolului expansiunii otomane.

   Pe la jumătatea veacului al XVI-lea, Casa de Habsburg fiind deja umbrită de Imperiul Otoman, îşi forţa diplomaţia înspre demersul alipirii întregii Ungarii la imperiul său, pentru ca prin ea să poată apoi încorpora cele trei Valahii, ca pretinse perle ale coroanei maghiare. Casa de Habsburg stăpânea deja Ungaria Superioară, căreia îi inclusese Cetatea Oradei (apărată zelos de bravul general Melchior de Redern şi nu de vicleanul-mişel albanezo-italian Gheorghe Basta), comitatele Bihor, Solnocul de Mijloc, Maramureş şi Crasna. (I. Sîrbu, Istoria lui Mihai Vodă Viteazul domnul Ţării Româneşti, Ed. Facla, Timişoara, 1976, p. 419)

   Pe tronul Ardealului se afla în acea perioadă Sigismund Bathory, un principe slab, oscilant, indecis, mai mult curtezan decât principe, bolnav de epilepsie, care tranşa cu imperialii ameninţându-i că va face pace cu turcii, şi-i certa pe habsburgi că nu i-a obţinut de la papă divorţul de Maria Christierna, pentru a putea deveni cardinal.

   Era obsedat să renunţe la conducere în favoarea vărului său Andrei Bathory, cardinal de Varmia, un păpuşar-prelat ambiţios, care în loc să întărească liga antiotomană, el uneltea cu cancelarul polon şi cu Ieremia Movilă al Moldovei pentru a-l îndepărta pe Viteazul Voievod Valah, din calea ambiţiilor lor. Sigismund i-a promis atât tronul, cât şi pe consoarta sa (aşa era moda la nobilii maghiari catolici), pe care de altfel o ura şi dorea s-o ucidă, fie cu pistolul, fie cu otravă, fie să scape de ea remăritând-o, rugând-o aşadar, pe Maria Christierna, după mărturia lui Alfonso Carillo, „să binevoiască să consimtă să se mărite cu domnul cardinal.” (Călători străini despre ţările române, vol. III, Ed. Ştiinţifică, Bucureşti-1972, p. 241, 330)

   Mihai Vodă ajutat de Pronia divină a reaşezat Mitropolia Ortodoxă a Ardealului prin cutuma valahă, adică după obiceiul pământului strămoşesc sub jurisdicţia Mitropoliei Ţării Româneşti, apoi prin înţelegerea cu habsburgul Rudolf al II-lea, a schimbat suzeranitatea otomană cu „ocrotirea” creştină a împăratului-rege, iniţiind şi realizând victorioasa campanie balcanică împotriva turcilor, care-l putea aduce chiar pe tronul bazileilor bizantini, ai urmaşilor săi din vestita dinastie Asăneşti.

   Dacă Mihai Viteazul rămânea la înţelegerea cu turcul, cu sultanul, altul ar fi fost destinul Voievodului – Rege şi altul destinul Daciei Mari.

   În toamna anului 1599, cele trei oştiri ale Ţării Româneşti, pornite cu înflăcărare de eroi, grosul armatei fiind condus de Vodă Mihai, s-a deplasat pe „ruta Albeşti, Cricov, Chiojdeanca, Salcia, Cislău, Tabla Buţii; alta a urcat pe Valea Teleajenului pe la Vălenii de Munte, Mâneciu, Cheia, prin pasul Ciucaş şi al treilea corp de oaste a mărşăluit pe Valea Oltului.” (Letopiseţul Cantacuzinesc, p. 73)

    Tactica Voievodului valah Mihai Viteazul deschidea o strategie nouă în istoria militară naţională şi universală prin traversarea unui obstacol muntos cu trei corpuri de armată în acelaşi timp. Acest lucru i-a determinat pe următorii mari Comandanţi de armate ai lumii şi, în mod expres, pe generalul Bonaparte, să-i studieze atent diplomaţia şi strategia militară de excepţie înainte de a ajunge împăratul Napoleon I.

   Oştirea Craiului oltean era formată din „olteni, munteni, cazaci, unguri, moldoveni, ardeleni, turci, bulgari, sârbi, albanezi, raguzani, macedoneni, greci.” (Hurmuzaki, Documente privitoare la istoria românilor, vol. III, Ed. Academiei, Buc., 1967, p. 525)

   Armata lui Mihai Viteazul a făcut joncţiunea cu oştile „Jiului, Craiovei şi Mehedinţilor, conduse de Udrea Băleanu, Calotă Bozianu şi fraţii Buzeşti la Tălmaciu, la vărsarea Cibinului în Olt, în ziua de 26 octombrie 1599”. (Letopiseţul Cantacuzinesc, p. 73).

   Două zile mai târziu, după negocieri respinse de cardinal, Valahul l-a spulberat pe prelatul-păpuşar în 28 Octombrie 1599, care a fugit, sperând într-un ajutor polonez.

  Continue reading „Gheorghe Constantin NISTOROIU: „Civilizaţia” germană de la migratori la teutoni, la regi, la kaiseri şi mai departe (partea a IV-a)”

Al. Florin ȚENE: Ninsori albastre

Ninsori albastre

                                                            I

                       

                                    Cerne colinde cerul peste casă

                                    Ziua  alunecă pe sănii spre apus

                                    Dintr-o clipă de lumină în noi rămasă

                                    Se naşte în suflete, la fiecare, Iisus.

 

                                    Bate visul cu degetul în ferestre

                                    Vântul ciopleşte fluiere în alun,

                                    Când timpul coboară pe creste

                                    Sărbătoarea în case de Crăciun.

 

                                    Copiii ne colindă în prag

                                    Cântecele urcă spre stele, mai sus,

                                    Constelaţiile vin să vadă

                                    Cum din suflet se naşte Iisus.

 

                                    Alunecă sănii pe serile albastre

                                    Inelând cu doruri pământul străbun

                                    Copii aprind nelinişti în astre

                                    Visând sub brazi păduri de Crăciun.

 

                                    Burgul doarme la miez de noapte

                                    Pe străzile Clujului umblă visul cel bun

                                    Când dinspre luceafăr ne vin şoapte

                                    Că umblă cu daruri Crăciun.

 

                                    Aripi de lumină îmi intră în odaie

                                    Halebarda lunii nu ştiu unde s-a dus

                                    Căci în clipa, aceasta, de văpaie,

                                    Dintr-o minune s-a născut Iisus.

  Continue reading „Al. Florin ȚENE: Ninsori albastre”

Corneliu NEAGU: Uitare tulburată

UITARE TULBURATĂ     

 

Tăcerile venite înspre seară

pe-o umbră de apus întârziată

mă țin lângă fereastra ferecată

cu gândurile-ntoarse de afară,

iar dorurile, rătăcind prin casă,

îmi tulbură uitarea regăsită

cu amintiri aduse de-o ispită

pe vechile regrete ce m-apasă.

 

Ajunse-acum din muta neuitare,

lăsată lângă-o margine de dună,

pe ramele ferestrelor se-adună

când soarele se duce la culcare.

Dar deodată-n grabă se ridică

cu tolbele-ncărcate de păcate,

să mi le toarne-n inimă pe toate

învăluite-n reci fiori de frică.

 

Încerc cu gândul să le dau afară

să le alung departe, peste vreme,

cu versuri recitate din poeme

sau cântece pe strune de ghitară.

Pocnesc timid tăciunii în cenușă,

se zbate-n sobă flacăra crestată,

și parcă-aud și glasul tău deodată

în frigul care intră pe sub ușă.

 

———————————————–

Corneliu NEAGU

București

Tudor PETCU: Manifest pentru o conştiinţă a demnităţii

        Demnitatea, un cuvânt atât de frumos dar totuşi o metaforă uitată sau ignorată. Un principiu ce ar fi trebuit să călăuzească viaţa fiecăruia dintre noi şi să ne situeze dincolo de limitele şi nevoile noastre organice, biologice şi cotidiene. O realitate ce ar fi însufleţit materia obscură a unui ethos uman închis în cercul împărăţiei orgoliului, dacă ea ar fi existat cu adevărat.

            Acestea şi multe altele ar caracteriza demnitatea de la care omul s-a deconectat treptat, preferând să îşi asume stări de fapt ce l-au denaturat. Aşa se explică de altfel cutremurul şi criza conştiinţei care au lăsat în urmă o istorie a lacrimilor şi a sângelui nevinovat. Aşa se explică devenirea omului întru uitare şi abandon de vreme ce a învăţat să înoate în oceanul luptelor instinctuale. Aşa se explică indecenţa unei naturi umane ce s-ar fi dorit pură în starea ei iniţială. În cele din urmă, lipsa demnităţii explică în ce măsură ceea ce avem în prezent, evident în sensul conştiinţei colective, nu este ceea ce ar fi trebuit. Cu alte cuvinte, ceea ce s-a făcut de-a lungul istoriei a dus doar la o devenire a omului, dar nu şi la transformarea sa ca formă de purificare a conştiinţei istorice.

            Demnitatea, haina sufletului dezrobit de nimicirea existenţială. Câtă nevoie ar fi de această haină pe care cei mai mulţi refuză să o îmbrace. De-ar fi îmbrăcată, omul s-ar întoarce mult mai uşor la propriile origini, la acea voce interioară care i-ar spune nu doar ce să facă, ci mai ales cum să gândească în vederea unei facticităţi autentice.

            Pe de altă parte, dincolo de orice semnificaţie spirituală a demnităţii, ar trebui să luăm în considerare însăşi dimensiunea ei etică şi morală, statutul ei de regină a vituţilor. Evenimentele ce s-au succedat de-a lungul existenţei umanităţii au dat foarte clar de înţeles că orice faptă săvârşită, orice alegere, depinde în primul rând de relaţia pe care omul o cultivă cu propria sa conştiinţă. Astfel, se creează un raport de coexistenţă între conştiinţă şi demnitate, ceea ce înseamnă că omul demn este cel care are conştiinţă. Evident, o conştiinţă pură care să acţioneze moral fără să se folosească de vreun mijloc pentru un scop, cum ar fi spus Kant. Întrebarea care s-ar pune totuşi din acest punct de vedere ar fi următoarea: chiar există sau poate exista o conştiinţă pură? Dacă nu există, ce s-ar putea face?

            Formularea unor asemenea întrebări ne determină să gândim negânditul însuşi pentru că în mod normal şi în limitele unei logici cotidiene nu ne gândim la o conştiinţă pură, ci doar la conştiinţa ca atare. Or, conştiinţa pentru a fi conştiinţă nu trebuie să fie şi pură? Dar dacă, avem această pretenţie de puritate, este posibil să cerem din partea omului ceea ce nu se poate, adică ceea ce nici Dumnezeu nu ar cere pentru că dacă vrem ca omul să devină pur în conştiinţa sa, este ca şi cum am dori ca el să dobândească perfecţiunea pe care numai Dumnezeu o deţine. Deci, o conştiinţă pură ar însemna o supramoralitate, pe care, omul în condiţia sa pământeană nu are cum să o deprindă. Dar această imposibilitate nu îl împiedică să se îndumnezeiască pentru că misiunea principală a omului este propria înduhovnicire din moment ce el a fost creat după Chipul şi Asemănarea lui Dumnezeu. De aceea, încă din momentul creaţiei am fost înzestraţi cu sâmburele perfectabilităţii şi astfel avem şansa de a ne îndumnezei, aşa cum animalele se umanizează, vegetalele se animalizează şi mineralele se vegetalizează.

            Din moment ce toate posibilităţie mai sus menţionate există, înţelegem că omul beneficiază înainte de toate de o profundă indulgenţă din partea celui care l-a conceput pentru că omul Continue reading „Tudor PETCU: Manifest pentru o conştiinţă a demnităţii”

Paul LEIBOVICI: Drumeț pe plaiuri românești

Retrăiesc zilele de odinioară cînd urcam cu ușurință pe munții Bucegi. Excursiile noaste erau neplanificate ,spontane și nelimitate. Atît cît ne ținea ,,cureaua,,. Urcam tot grupul de colegi și colege avînd doar rucsacul pe spinare  pe care l-am umplut cu cele strict necesare, ca nu cumva să ne îngreuieze urcușul. Nimic nu era fix: nici cîte zile să rămînem, nici la ce cabane vom poposi,iar traseul îl parcurgeam în funcție de starea vremii. O luam pe un povîrniș însemnat care ducea spre vîrful muntelui. Dacă ne simțeam obosiți sau dacă ne apuca o vreme neprielnică ne adăposteam pe unde eram pînă apoi o luam iar la drum. Așa am reacționat cînd ne-a apucat ,,ploaia ciobănească,, ;o ploaie deasă și rece. Ne-am adăpostit la Costila. A trecut după numai cîteva ore.Iar am luat-o la drum.

Masivul Bucegi ne întîmpină c-am la o înălțime cuprinsă între 798-1055m. Mai întîi ne-am scăldat privirile. Încă în zori zilei am observat priveliștele, de o frumusețe magică- care ne înconjurau. Era zona de la poalele munților Vîrful cu Dor ,Furnica,Piatra Arsă.

Pentru a face alpinism pe Bucegi nu trebuie numai decît s-o pornești din Sinaia. Se poate pleca și de la Bușteni-o veche așezare care permite turistului să urce pe Bucegi  din diferite puncte. Bușteni a devenit ,în special după cel de al doilea război mondial ,una din cele mai populare orașe turistice. Excursiile și vacanțele petrecute aci sunt o adevărată plăcere și relaxare.

Noi am început urcușul în zorii zilei ,în așa fel ca razele solare ale amiezii să ne găsească la Cabană sau în apropierea acesteia.Aprovizionarea ne-o făcusem de cu seară,doar cu strictul necesar . Ne-am umplut cu apă sticlele ,pe care le-am pus în buzunarele rucksacului,plus cîte ceva de îmbucat.Am pornit-o la drum .Privirea ne era îndreptată mai tot timpul spre natura din jur.Respiram adînc căci aerul proaspăt,răcoros  ne dădea o stare de înviorare.Toate cărăruiele ,mai înguste cît laba piciorului,ori alteori mai late că puteam merge cîte doi-trei,dar pietroase,cu spițuri de piatră tăioase.De sub tălpile bocancilor se răsturna prundișul mărunt,iar semnele pașilor se îngropau în pămîntul care respira după ploaia din timpul nopții.Direcția noastră era Vîrful Babele.Aci  se încrucișează principalele drumuri .,,Ciupercile ,,de piatră de munte,,Babele,,-monumentele naturii precum ,,Sfinxul,,,care e numai la cîțiva metri de Cabană.Numele acesta i s-a dat în anul 1936 ;e înalt de 8 metri și are o lățime se 12 m.Privindu-l dinspre direcția Baba Vîntoaselor –o stîncă din preajma lui ,acesta are înfățișarea unui Sfinx. Numaidecît ,în apropiere de Sfinx ,am dat peste un grup de stînci a cărei nume e Babele sau cum li se spune ,,Altarele ciclopice din Caraiman,,fiind închinate Pămîntului,Cerului,Soarelui și Lunii ca și lui Marte-zeu al războaielor  și al agriculturii.

Așa cum se întîmplă și în alte locuri  din natură  unde apa și vîntul ,înghețul și dezghețul sunt adevărați sculptori ,meșteri în această artă a dăltuitului  natural,rocile de pe acest platou –gresii și calcare-s-au lăsat cioplite de diversele fenomene  naturale.Și iată că în decursul anilor au dat o formă acestor stînci ,cărora poporul le-a atribuit denumirea de Babele.

Pentru ca excursia să fie mai plină de farmec ,să avem cît mai multe povestiri ,ne-am hotărît să ne împărțim în două grupe .Unii din colegi au luat drumul din Bușteni pe cărarea însemnată cu semnul triunghiului albastru ,iar alții au urcat pe cea cu cruce .Așa am putut fotografia aspecte diferite și schimburi de impresii. Buștenii se găsesc la o înălțime de 883 m.Am pornit-o pe valea Urlătoarea Mică și Urlătoarea Mare pînă în cantonul JEPI.De aici ne-am orientat după semnul triunghiului roșu pînă sub Vîrful Ciocîrlia care se află la 2025 m. Aici drumul se încrucișează  cu cel însemnat cu o dungă galbenă care urmează linia telefoanelor și apoi spre Babe. E un drum care durează 5-6 ore .

Vă povesteam că o parte din grupul nostru a pornit-o pe poteca marcată cu crucea albastră,respectiv Valea Caraimanului (Valea Jepilor) care trece pe la cabana Caraiman la o altitudine de 2025 m.Acest drum e mai scurt și în acelaș timp mai lesne de urcat. După ce ne-am odihnit ,aruncînd de pe noi mai întîi hainele prăfuite și pline de apa ploii ,de transpirație ,ne-am spălat cu apă rece de la pompă. Așa ne-am înviorat. Ne-a răzbit și foamea.În popasul nostru am terminat întreaga provizie de alimente. Prin împrejurime am dat de o stînă ,turme de oi însoțite de un tînăr păstor  și cîțiva cîini.

Continue reading „Paul LEIBOVICI: Drumeț pe plaiuri românești”

Ioan MICLĂU-GEPIANU: DOSOFTEI – Mitropolitul Moldovei

       -Preot, scriitor, poet, traducător-

(n.26/octombrie,1624 – d.13 decembrie, 1693)   

                      

          Motto:

 ”…Cunoaștem Doamne prietenii și

învață-mă să-mi iubesc dușmanii” – Ioan Miclău-Gepianu

                                                                                                               

 

PSALMUL – 29

 

Înălța-te-voi, Doamne, cu multă plecare,*

Că-mi trimiț sprejineală, de n-am lunecare.

Să n-aibă bucurie pizmașii de mine,

Doamne, Dumnezău svinte, că eu strig spre tine.

Că mă scoli de la boală și-m dai sănătate,

Și-m iei sufletul lesne de la greutate.

Tu mai scos de la iadul ce n-are lumină,

M-ai luat de la ceia ce pogoară-n tină.

Cîntaț Domnului, svinții, cîntaț să se știe,

Și-i spuneț mărturia într-a lui svinție.

Că svinția-sa Domnul scârba nu lățește,

Ce dă milă și viață cui se umilește.

Cine va vărsa lacrămi ș-a-nsăra cu jele,

L-va dezlega la zuă den toate greșele.

Ce eu zîceam în mine, când mă-mbogățîsă*

Că fără de sminteală m-va fi viața tinsă.

Și tu, Dumnezău svinte, mi-ai datu-mi putere,

De mi-au stătut frîmsețea fără de scădere.

Iară cînd ț-ai întorsu-ț fața ta cea svîntă,

Mi-au scăzut buiecia ș-am căzut la smîntă.

Și n-am de-acmu ce face, numai ce-oi striga-te,

Doamne, Dumnezău svinte, iartă-mi de păcate.

Că ce folos mi-a face sîngele cel mare,

De vreme ce-aș deșcinge să merg în pierzare.

Au doară poate spune țărna, să grăiască

De svînta-ț dereptate, să te povestească?

Auzit-mi-au Domnul și mi-au trimis milă,

Mi-au strânsu-mi slăbiciunea de mi-au datu-mi sîla.

Domnul spre bucurie mi-au întorsu-mi plânsul,

Zăblăul ce-mbrăcasăm m-au schimbat dintr-însul.

Și-mi fece veselie cu veșmânt de slavă,

Slava mea de cînte fără de zăbavă.

Că m-ai scos, Doamne svinte, de la umilință,

Binele tău l-voi spune în veci cu credință.

––––––––

Bibliografie: Dosoftei –Opere vol. I – Versuri, Editura Minerva – București, 1978, pag.67.

Am respectat întocmai dialectul autorului.

(Cartea este un dar primit de la Pr.Gheorghe Nemeș, Oradea, la 18.06. 2001,  eu fiind în vizită la Oradea, gest pentru care îi mulțumesc și azi).

Ioan Miclău-Gepianu