Tudor PETCU: Gânduri către Dumnezeu (Psalmi)

Ajută-mă în poticnirile mele, ridică-mă că m-am julit în pietrele de la picioarele mele şi lasă mângâierea Ta sa-mi aline sufletul obosit.

 

Vreau să evadez din tristeţea abisală pentru a păşi pe tărâmul Iubirii Tale pe care ai rezervat-o fiecăruia dintre noi.

 

… şi trecerea mea pe aici este tot haina gândului Nemuririi cu care m-ai îmbrăcat la întrupare.

 

De când am venit te intuiesc, dar ştiu că am şi o sfinţenie ascunsă ce mă ajută să mă plec Ţie.

 

Mă simt singur în abis, dar ştiu că pe undeva este o barcă care mă va scoate la Tine.

 

Suflarea Ta mă învăluie în dulcea furtună a gândurilor lucrătoare.

 

Atâta vreme cât voi avea foame de Hristos, hrana Ta o voi găsi pretutindeni.

 

Când am început să simt, am evadat din temniţa gândurilor mele.

 

Nu mintea vreau să o venerez, căci ea mai întotdeauna minte.

 

De n-ar fi grija Ta, lumea mea ar fi din plin cucerită de patima nimicului.

 

Pentru că nu m-ai uitat, sufletul meu a devenit o grădină de flori paradisiace.

Nu aş şti ce este iubirea, dacă nu aş atinge rănile Fiului Tău.

 

Nu am învăţat să mă rog dacă nu ştiu să îţi mulţumesc.

 

Nu vreau să fiu un produs al maladiei, ci propria-Ţi dorinţă îndrăzneaţă.

 

Ce rău ar fi de nu m-ai ajuta să trăiesc în Adevăr pentru a ieşi din timp!

 

Nu mă lăsa să fi un sclav al doctrinelor, ci un veşnic pelerin al credinţei!

 

Dacă sunt croit după tiparul Tău, vreau să mă îmbrac cu tine.

 

Eu vreau să Te înţeleg, dar Tu vrei să mă înveţi să aştept.

 

Vreau să mă înlănţui cu fire de mătase de Tine.

 

Cu Tine închid porţile disperării pentru a deschide uşa speranţei.

—————————–

Tudor PETCU

București

***

 

Continue reading „Tudor PETCU: Gânduri către Dumnezeu (Psalmi)”

Ecaterina CHIFU: Ardealul în opera lui Nicolae Bălcescu – „Românii supt Mihai Voievod Viteazul”

Suflet ardent, patriot înflăcărat, iniţiatorul revoluţiei de la 1848, N. Bălcescu, rămâne în memoria colectivă a neamului românesc ca un istoric dublat de un scriitor ce a ştiut să creeze, cu mari sacrificii, o operă ce a străbătut negura timpului, fiind apreciată foarte mult şi în zilele noastre. Tema principală a acestei cărţi este lupta pentru apărarea fiinţei  naţionale şi afirmarea conştiinţei naţionale, precum şi lupta pentru unirea tuturor Românilor.

În Introducere, autorul vorbeşte de ideea de dreptate naţională şi socială, bazată pe morala creştină adusă în lume de Iisus Cristos care, prin moartea sa jertfelnică „ne arată calea legii ce trebuie să guverneze dezvoltarea umanităţii, „legea practică, legea lucrării, a jertfirei, a iubirii şi a frăţiei, chipul în care ne putem mântui, putem învinge răul şi îndeplini menirea morală a omenirei, adică, mai întâi prin cuvânt, prin idei, prin lucrare”(p 5, opera Nicolae Bălcescu – Românii supt Mihai Voievod Viteazul – Editura Junimea, 1988) punând totul în slujirea patriei, a viitorului.

Şi acum ne impresionează fraza de început a cărţii întâi, prin care N. Bălcescu ne emoţionează profund, prin cuvintele sale care aduc mărturie de misiunea sa de istoric şi de imboldul de a scrie cu multă responsabilitate aceste cărţi de glorie a neamului românesc, pentru a fi un document-mărturie a unor pagini din istoria poporului român, care să fie  adevărate lecţii pentru alte generaţii: „Deschid sfânta carte unde se află înscrisă gloria României, ca să pun înaintea ochilor fiilor şi câteva pagini din viaţa eroică a părinţilor lor. Voi arăta acele lupte urieşe pentru libertatea şi unitatea naţionale, cu care românii, supt povaţa celui mai vestit şi mai mare din voievozii lor, încheiară veacul al XVI-lea. Povestirea mea va cuprinde numai opt ani (1593–1601), dar anii istoriei românilor cei mai avuţi în fapte vitejeşti, în pilde minunate de jertfire către patrie. Timpuri de aducere aminte glorioasă! Timpuri de credinţă şi de jertfire! Când părinţii noştri, credincioşi sublimi, îngenucheau pe câmpul bătăliilor, cerând de la Dumnezeul armatelor laurii biruinţei sau cununa martirilor şi astfel, îmbărbătaţi, ei năvăleau, unul împotrivă a zece, prin mijlocul vrăjmaşilor şi Dumnezeu le da biruinţă, căci el e sprijinitorul pricinilor drepte, căci el a lăsat libertatea pentru popoare şi cei ce se luptă pentru libertate se luptă pentru Dumnezeu” (op. cit. p 28)

Lupta pentru independenţă şi unitate naţională este descrisă cu multe amănunte, scenele istorice par vii, nu „umbre pe pânza vremii”. Cartea întâi, poartă subtitlul „Libertatea naţională” şi, după ce prezintă situaţia internaţională, Bălcescu scrie o pagină glorioasă din istoria neamului nostru –  victoria de la Călugăreni în lupta contra turcilor învinşi şi în alte locuri din Ţara Românească, fapt ce a dus la libertatea naţională.

Autorul scrie cu mândrie: „Niciodată semtimentul libertăţii în inima unui popor mai puternic nu îmbărbătă.” (op.cit. p 87)

Deşi este o scriere istorică, această carte face parte şi din istoria literaturii române, prin bogăţia stilului folosit, mai ales în descrierea Ardealului, o pagină de o frumuseţe cutremurătoare, inspirată de aspectele geografice unice, de bogăţiile naturale, de oameni deosebiţi ce locuiesc aici, o pagină scrisă sub influenţa patriotismului vibrant ce însufleţea pe scriitorul-revoluţionar. Iată cum, la începutul cărţii IV, în primul capitol, se face o amplă descriere a Ardealului unde apare un tablou ce redă imaginea plenară a acestui meleag de o frumuseţe rară care ţine adunate toate aspectele naturale ale altor ţinuturi din Europa:

„Pe culmea cea mai naltă a munţilor Carpaţi, se întinde o ţară mândră şi binecuvântată între toate ţările semănate de Domnul pre pământ. Ea seamănă a fi un măreţ şi întins palat, capodoperă de arhitectură, unde sunt adunate şi aşezate cu măiestrie toate frumuseţile naturale ce împodobesc celelalte ţinuturi ale Europei, pe care ea, cu plăcere, ni le aduce aminte.”(op.cit. p 292)

Aspectele geografice sunt redate cu multă măiestrie, prin cuvinte ce capătă valoare literară, prin puterea lor sugestivă, prin asamblarea lor măiestrită, într-o ordine crescătoare şi descrescătoare, după formele de relief specifice ţinutului ardelean: „Un brâu de munţi ocolesc, precum zidul o cetate, toată această ţară, şi dintr’însul, ici-colea, se disface, întinzându-se până în centrul ei, ca nişte valuri proptitoare, mai multe ziduri de dealuri nalte şi frumoase, măreţe pedestaluri înverzite, care varsă urnele lor de zăpadă peste văi şi peste lunci. Mai presus de acel brâu muntos, se înalţă două piramide mari de munţi, cu creştetele încununate de o vecinică diademă de ninsoare, care, ca doi uriaşi, stau la ambele capete ale ţării, cătând unul în faţa altuia.” (op.cit. p 292)

Bogăţia florei şi faunei din Ardealul secolului al XIX-lea nu are elemente de comparaţie cu ceea ce se întâmplă în zilele noastre:  „Păduri stufoase, în care ursul se plimbă în voie, ca un domn stăpânitor, umbresc culmea acelor munţi… Aci stejarii, brazii şi fagii trufaşi înalţă capul lor spre cer; alături te afunzi într-o mare de grâu şi porumb, din care nu se mai vede calul şi călăreţul.” (op.cit. p 293)

Ca un maestrul al condeiului, Nicolae Bălcescu pare că sculptează în cuvinte, pentru a descrie Ardealul şi, aplicând sincretismul artistic, face, prin arta cuvântului, o operă impresionantă: „Oriîncotro te-i uita, vezi colori felurite ca un întins curcubeu şi tabloul cel mai încântător farmecă vederea. Stânci prăpăstioase, munţi uriaşi a căror vârfuri mângâie norii, păduri întunecoase, lunci înverzite, livezi mirositoare, văi răcoroase, gârle a căror limpede apă lin curge printre câmpiile înflorite, pâraie repezi care mugind groaznic se prăvălesc în cataracte printre acele ameninţătoare stânci de piatră, care plac vederii şi o spăimântează totdeodată.” (op.cit. p 293)

Bălcescu vorbeşte în aceste pagini de bogăţiile subsolului, îndeosebi de aurul ce a adus mai multe nenorociri şi suferinţe neamului nostru românesc: „Apoi, în tot locul, dai de râuri mari, cu nume armonioase, a căror unde port aurul. În pântecele acestor munţi zac comorile minerale cele mai bogate şi mai felurite din Europa: sarea, fierul, argintul, arama, plumbul, mercurul, zincul, antimoniul, arsenicul, cobaltul, tuteaua, teluriul şi, în sfârşit, metalul cel mai îmbelşugat decât toate, aurul, pe care îl vezi strălucind până şi prin noroiul drumurilor. Astfel este Ţara Ardealului.” (op.cit. p 293)

Această scurtă propoziţie: „Astfel este Ţara Ardealului” este concludentă, ea face să apară glasul creatorului acestei opere, glas în care răzbate mândria naţională. Bălcescu propune cercetarea istorică a teritoriului românesc, pornind de la viaţa vechilor daci: „În sfârşit, istoricul-arheolog va cerceta cu interes suvenirile şi rămăşiţele dacilor, a acestui viteaz şi nenorocit popor, cea din urmă odraslă din acel neam minunat al pelesagilor, care se arătă la leagănul civilizaţiei tuturor popoarelor şi formă vârsta eroică a omenirei.” (op.cit. P 299) Autorul expune cu claritate evoluţia istorică din Ardeal, numit ulterior /Transilvania(Ţara de dincolo de păduri, construcţie lingvistică luată din texte latine, fără conotaţii locale) Iată un fragment de mărturie istorică: „Ardealul mai cu seamă fu scutitorul naţiei române. În munţii lui scăpă locuitorii Ţării Româneşti, ai Moldovei, când se văzură năpădiţi de barbari. De unde, când se mai limpezea locul de duşmani, ei se coborau la şesuri, către căminele lor. Era atunci, în veacul IX de la căderea avarilor, Dacia liberă şi, în vreme ce în Dacia Inferioară se întemeia banatul Craiovii, în Dacia Superioară se întemeia mai multe staturi române libere.” (op.cit. p 299)

Creatorul acestei opere este foarte bine documentat. El aminteşte de vicisitudinile istorice care au întunecat existenţa românilor din Ardeal: „Pe la începutul veacului al X-lea domnea peste Ardeal, Banat şi Bihor ducii români Gelu, Menomorut şi Gladiu, când un nou neam barbar din Asia, ungurii, năvăliră asupră-le. Românii stătură puternic împotriva acestui nou potop. După două lungi războaie, ducele ungurilor, Arpad, încă nu putu cuprinde Bihorul, ţara lui Menomorut, şi tocmai după moartea acestuia intră în stăpânirea ei cu drept de moştenire, fiindcă fiul său, Zolta, luase în căsătorie pe fiica ducelui Menomorut. Gelu, domnul românilor din Ardeal, încă se împotrivi eroiceşte ungurului Tuhutum şi muri în bătaie de o moarte glorioasă pentru patria sa (904) … Atunci românii, văzând moartea domnului lor, deteră mâna cu ungurii de bunăvoia lor şi îşi aleseră domn pe Tuhutum, tatăl lui Horca. Aşa, românii, nu învinşi şi cuprinşi fiind, dar printr-o unire politică, primiră pe unguri în Ţara lor. Într-acest chip, după un război sângeros, intrară ungurii şi în Banat, unde domnea Gladiu.” (op.cit. p. 317) Adevărul istoric este pus în lumină cu multă competenţă, combătând teoriile actuale ale unor autori, privind populaţia românească din Ardeal: „La începutul domnirei ungurilor, soarta românilor fu mai blândă. Ei îşi păstraseră constituţiile lor provinţiale cu ducii lor proprii. Românii era atunci soţi ai ungurilor, iar nu supuşii lor. Tot Ardealul nu încăpuse încă în stăpânirea ungurilor şi pe lângă hotarele de miazăzi se afla ducaturi cu totul libere, precum era cele ale Făgărşului, Omlaşului şi Maramureşului. În celelalte părţi ale Ardealului, supuse ungurilor, aceştia era foarte puţini; mai mult o armată decât o populaţie. Afară de dânşii, se mai afla atunci în Ardeal nişte oarde din acelaşi neam, ce locuiau munţii de către răsărit. Aceştia erau secuii, ce se cred a fi rămăşiţe din oştile lui Atila. Ei erau împărţiţi în scaune şi aveau o organizaţie cu totul democratică.” (op.cit. p 342)

Scena istorică din Transilvania se schimbă de-a lungul secolelor: „Mai târziu, pe la anul 1143, o colonie germană veni în Ardeal, chemată fiind de craiul Gheiza II şi aşezată de dânsul pe pământul numit crăiesc. Cu toţi ungurii, secuii şi saşii, românii, cu toate că mulţi din ei trecuseră în vecinele principate, rămaseră însă tot în mai mare număr în Ardeal şi îşi păstraseră, până în al XIII-lea veac, împreună cu simtimentul dreptului lor de moşteni ai ţării, încă multe drepturi şi pământurile lor. Dar jaluzia naţiilor ce vecuiau cu dânşii într-aceeaşi ţară, iar mai cu seamă de când ducii ungurilor se urcară la vrednicia de crai şi introduseră iobăgia, începură a trata pe români ca o naţie cuprinsă şi, după dreptul cuprinderilor de atunci, a-i despuia de pământurile lor, spre a şi le împărţi între sine şi a reduce pe moştenii ţării în starea de iobagi.” (op.cit. p 357)

  Continue reading „Ecaterina CHIFU: Ardealul în opera lui Nicolae Bălcescu – „Românii supt Mihai Voievod Viteazul””

Tudor PETCU: Câteva considerații asupra moștenirii ortodoxe a Ungariei. Interviu cu părintele Rafail Lukacs

Tudor PETCU: Înainte de toate, v-aș ruga să îmi spuneți care sunt motivele pentru care am putea vorbi cu adevărat despre o moștenire ortodoxă a Ungariei.

Pr. Rafail LUKACS: În primul rând trebuie să ne gândim la anumite legende slave conform cărora au avut loc anumite întâlniri între sfinții Constantin-Chiril și Metodie și proto-maghiari încă înainte de așezarea lor în Panonia, în anul 896.
Apoi am mai putea lua în considerare și câteva cronici bizantine care afirmă că după ce Panonia a fost cucerită, la mijlocul secolului X, principele maghiar Bulcsú s-a încreștinat în Bizanț, ceea ce ulterior s-a întâmplat și cu principele Gyula, care s-a întors în Ungaria cu un călugar misionar pe care îl chema Ierotei.
Toate acestea au făcut posibilă răspândirea creștinismului răsăritean pe teritoriul Ungariei, iar astăzi această moștenire începe să fie redescoperită.
Nu în ultimul rând, ar trebui să ne raportăm și la regele Géza I (1074-1077) care în secolul al X-lea a primit o coroană de la împăratul bizantin Mihail al V-lea Dukas (1071-1078).
Acestea ar fi doar câteva dintre multele motive istorice care ne-ar putea ajuta să înțelegem de ce Ungaria are o moștenire ortodoxă.

Tudor PETCU: Pe de altă parte, m-ar interesa foarte mult să aflu mai multe detalii cu privire la identitatea maghiară a Ortodoxiei, cu particularitățile și reprezentanții ei de seamă. Știu că principele Gyula, de exemplu, este unul dintre cei mai importanți reprezentanți ai Ortodoxiei maghiare.

Pr. Rafail LUKACS: Ca să vă răspund sincer, principele Gyula nu este chiar atât de important în cadrul Ortodoxiei maghiare. Noi, maghiarii ortodocși de astăzi, îi suntem recunoscători principelui Gyula doar pentru că l-a adus în Ungaria pe călugărul misionar Ierotei datorită căruia Ortodoxia s-a putut dezvolta. Ierotei a ajuns în teritoriul lui Gyula ca episcop. Hirotonia a primit din mâna patriarhului Teofilact al Constantinopolului in anul 953. El mai târziu a făcut misiune şi pe teritoriul actual al Ungariei, ctitorind mănăstiri şi biserici, dintre care cea mai importantă este Mănăstirea Veszprémvölgy, obştea acestea fiind formată de călugărițe din Grecia. Pelerina regală de încoronare, aflată în Muzeul Național al Ungariei este manopera maicilor de aici.
Adevărații reprezentanți ai Ortodoxiei maghiare la care ținem în chip deosebit sunt, de exemplu, Sfinții Moise Ungarul, Efrem și Gheorghe, care au plecat din Ungaria și au ajuns să fie cinstiți de către ruși. Apoi, m-aș referi și la Sfântul Mucenic Dimitrie care, conform anumitor variante, s-ar fi născut în orașul Sirmium, care mai târziu a devenit Szávaszentdemeter.
Mă gândesc și la fiica Sfântului Rege Ladislau, Piroska, cea care s-a căsătorit cu împăratul bizantin Ioan Comenul și care a fost canonizată în Bizanț sub numele de Irina.

Tudor PETCU:  Istoria ne arată foarte clar că la un moment dat evoluția Ortodoxiei în Ungaria a fost întreruptă din motive pe care nu are rost să le discutăm aici. Dar cum a fost totuși posibilă renașterea Ortodoxiei pe tărâm maghiar?

Pr. Rafail LUKACS: Datorită valurilor imense de emigranți sârbi și greci din secolele XVII, XVIII și mai ales XIX. Sârbii ortodocși care au ajuns în Ungaria nu dorit să se căsătorească cu maghiari și au făcut tot posibilul să își păstreze limba și tradițiile în țara noastră, dar cei care au contribuit cu adevărat la renașterea Ortodoxiei în Ungaria au fost grecii. Aceștia din urmă au transmis Ortodoxia într-un mod autentic, iar ulterior, la a doua generație au ajuns să se considere maghiari, astfel încât multe din textele liturgice au fost traduse în limba maghiară. În acești termeni putem vorbi despre nașterea Bisericii Ortodoxe Maghiare moderne care, în ciuda multor dificultăți și obstacole, și-a câștigat dreptul de a se putea bucura de propria ei identitate pentru a se integra în peisajul universal al Ortodoxiei.

Tudor PETCU: În anul 2000 Protopopiatul Maghiar a devenit Eparhia Ortodoxa Maghiară, sub jurisdicția Bisericii Ortodoxe Ruse, ceea ce a reprezentat un eveniment deosebit de important în evoluția Ortodoxiei maghiare. Cum ați caracteriza dvs ca preot ortodox maghiar un asemenea eveniment?

Pr. Rafail LUKACS: Așa cum spuneam, Ortodoxia maghiară, asemenea poporului maghiar, a fost nevoită să lupte cu multe obstacole, chiar și cu anumite nedreptăți, pentru a-și câștiga identitatea proprie. Evenimentul de care vorbiți este de maximă importanță pentru noi, maghiarii ortodocși, mai ales că în acest fel s-a adus la cunoștința marilor Biserici Ortodoxe că există și o Ortodoxie maghiară, și încă una destul de veche. Nu în ultimul rând, mă bucur că s-a înțeles și necesitatea slujirii în limba maghiară pe teritoriul Ungariei, acest lucru neînsemnând că nu se acordă prioritate și limbilor minorităților prezente în cadrul parohiilor ortodoxe ungurești.
Sunt bucuros să constat că Biserica Ortodoxă Maghiară este invitată la diferite întruniri panortodoxe și că poziția ei începe să conteze cu adevărat.

Continue reading „Tudor PETCU: Câteva considerații asupra moștenirii ortodoxe a Ungariei. Interviu cu părintele Rafail Lukacs”

Al. Florin ȚENE: Raportul dintre subiect și obiect în munca de ziarist

       

            În munca de documentare a ziaristului se stabilește o relație între subict și obiect, o relație de intercondiționare de natură informațională și practică.

           Informația este , defapt, cunoștințele pe care le posedă subiectul, este o premise a activității practice-în realitate cadrul obiectiv în care se instituie circuitul informațional dintre obiect și subiect. Realitatea percepută de jurnalist sunt exprimate și păstrate prin intermediul limajului și al scrisului pe pagini de ziare, reviste  cărți, benzi de magnetofon  și stykuri. Ziaristul le structurează în funcție de gradul de abstractizare și interes, instituindu-se o dialectică complex între concret și abstract, în funcție de structurile lor logice, în sintetice și analitice,  în funcție de ponderea perceptivului și raționalului, în empirice și teoretice, iar în funcție de locul lor în procesul de cunoaștere, în a priori și a posteriori.

            Raportul dintre subiect și obiect presupune o idee structurată, însestrată cu structure psihice și logico-lingvistice, cu anumite cunoștințe prealabile și capacități, de a face investigații și de a spori informația pe care o deține. În acest context, cunoștințele nu sunt simple copii al obiectului real, ci sunt o reproducere și o construcția a acesteia. Conștiința ziaristului nu numai că reflectă lumea obiectivă, o influențează prin creeare.

            Concluzionez, cunoașterea sau relația cognitive dintre subiect și obiect depinde de mai mulți factori, acestea sunt:natura, structura obiectului sau al fenomenului cunoașterii, el poate fi material și ideal,  structurile psihice și logic-lingvistice ale subiectului, cadrul în care se instituie raportul dintre subiect și obiect, felul (informație, reporatj, investigație etc ), bogăția și nivelul informației pe care o deține subiectul (ziaristul, reporterul, scriitorul ), scopurile urmărite de subiect (relatarea cât mai corectă, ținând cond de deontologia ziaristului ), mijloacele folosite (ziarul, revista, radioul, televiziunea, internetul ) pentru a-l atinge. Continue reading „Al. Florin ȚENE: Raportul dintre subiect și obiect în munca de ziarist”

ZAMFIR ANGHEL DAN: A cincea dimensiune

         Poate cineva să îmi spună cu ce valoare poți măsura iubirea, îmbrățișarea, sărutul, mângâierea, atingerea, fericirea și nefericirea, respectul, așteptarea, zâmbetul, lacrima bucuriei, durerea de gând, naivitatea, speranța, credința inimii, copilărismele, răsfățul, capriciile?

          Toate fiind entități ale existenței  energetice, indivizibile și invizibile, ele  reprezintă momentul când particulele elementare ale materiei la nivel de undă fotonică intră în stadiul inițial al atracției primordiale.

          Este momentul acela unic al energiei primordiale când o atracție de particule, de bosoni, de fermioni, de fotoni, pot lua doar o anumită formă numerică, discretă =IUBIREA !

          Iubirea înseamnă atracție și atracția este sursa  energiei.Odată energia creată o poți măsura cu cele  patru dimensiuni: lungime, lățime,înălțime, durată în spațiu-timp.

           Iubirea, deci, o putem măsura cu unitatea cuantei. În sensul de, șansă de a atinge momentul acela al atracției primordiale dintre emisiile energetice moleculare a două forme  de materie inteligentă. O cuantă= energie. Două cuante=iubire, lumină.

          Este primul moment dimensional al E = mc2

Continue reading „ZAMFIR ANGHEL DAN: A cincea dimensiune”

Olimpia MUREȘAN: Picuri de înțelepciune

PICURI DE ÎNȚELEPCIUNE

Stăpânirea, Iisus și… omul

 

  1. „OMUL se roagă de DUMNEZEU să-l scape de necazuri şi DUMNEZEU se roagă de OM să mai lase păcatul. Acum judecaţi şi voi, cine de cine să asculte mai întâi: DUMNEZEU de OM sau OMUL de DUMNEZEU?”

 

+ + +

 

  1. „VOI ŞTIŢI DESPRE IISUS O MULŢIME DE LUCRURI, DAR ÎNCĂ NU-L ŞTIŢI PE EL. ŞI PÂNĂ NU-L GĂSEŞTI PE DUMNEZEU, NU TE AFLI NICI PE TINE; NU-ŢI GĂSEŞTI NICI SENSUL TĂU, NICI SENSUL LUMII”.

 

+ + +

 

  1. „Nu este stăpânire decât numai de la Dumnezeu (Romani 13,1).

Deci primim divinul stăpânirii, dar refuzăm păcatul ei… Să fiţi pregătiţi să puneţi capul pe butuc dacă credinţa o va cere. UNEI STĂPÂNIRI de STAT, sau conducătorilor ei, care nu se supune lui Dumnezeu, nici SFÂNTA BISERICĂ şi slujitorii ei nu trebuie să i se supună. Din toate tipurile se ştie că, ATUNCI CÂND PUTERNICII VREMII RIDICAU MÂNA ASUPRA SLUJITORILOR LUI DUMNEZEU, N-A MAI DĂINUIT MULT PUTEREA LOR„.

Preot ARSENIE BOCA (1910-1989),

părinte ieromonah, teolog şi artist plastic ortodox român, scriitor bisericesc,  a fost stareţ al Mănăstirii Brâncoveanu de la Sâmbăta de Sus şi apoi de la Mănăstirea Prislop, unde datorită personalităţii sale veneau mii şi mii de credincioşi, fapt pentru care a fost hărţuit de securitate. A fost unul din martirii gulagului comunist, închis la securitatea din Braşov, dus la Canal, închis la Jilava, Bucureşti, Timişoare şi Oradea. A pictat biserica din Drăgănescu, iconostasul de la Mănăstirea Prislop, Icoana Maicii Domnului cu Pruncul, din altarul Bisericii Sfântul Elefterie din Bucureşti, Biserica din Bixad-Covasna, scena intrării lui Mihai Viteazul în Alba Iulia din Ateneul Român ş.a. Este considerat de unii dintre ucenicii săi cel mai mare duhovnic român ortodox al sec. XX. La mormântul său din Ţara Haţegului se perindă zilnic mii de oameni.

S-a născut în satul Vaţa din Jud. Hunedoara, pe vremea aceea Austro-Ungaria. A urmat Liceul Ortodox „Avram Iancu” din Brad, pe care l-a terminat ca şef de promoţie. În anul 1933  absolvă Academia Teologică din Sibiu. Primeşte o bursă din partea Mitropolitului Ardealului Nicolae Bălan o bursă pentru a urma Institutul de Arte Frumoase din Bucureşti. În paralel, audiază cursurile la Facultatea de Medicină, ţinute de profesorul Francisc Rainer şi prelegerile de Mistică creştină ale profesorului Nichifor Crainic. Fascinat de lucrarea Sf. Ioan Scărarul „Scara dumnezeescului urcuş„, o traduce în numai 5 luni, dar ea nu vede lumina tiparului. Călătoreşte la Muntele Athos, trimis de chiriahul Nicolae Bălan, pentru a a duce manuscrisele româneşti şi greceşti ale Filocaliei. Este coautorul la primele 4 volume ale Filocalie traduse de părinte prof. Dumitru Stăniloaie, numai că istoriografii timpului au uitat să menţioneze acest aspect. În anul 1940 este tuns în monahism, iar în 1942 este hirotonit preot şi numit stareţ la Mănăstirea Brâncoveanu. Până în anul 1989, când părintele Arsenie Boca avea 79 de ani şi a murit, a fost hărţuit tot timpul de forţele comuniste ale timpului. Este înmormânat la Mănăstirea Prislop, loc care după ani şi ani devine un loc de pelerinaj, unic şi istoric, datorită faimei sfinţiei sale. Rămân câteva scrieri literare de mare însemnătate printre care: „Cărarea împărăţiei”, Lupta duhovnicească”, „Cuvinte vii”, „Trepte spre vieţuirea în monahism” ş.a.

Continue reading „Olimpia MUREȘAN: Picuri de înțelepciune”

Melania RUSU CARAGIOIU: Bucuria primirii unui colet din Australia de la scriitorul Ioan Miclău

Mulțumiri, Iubite și Stimate Maestre, Ioan Miclău- Gepianu.

Astăzi, într-o zi frumoasă de toamnă când m-am uitat afară, în fața casei staționa mașina de poștă canadiană și… am fost bucuroasă să ies înaintea oficiantei care îmi aducea un colet. Eram aproape sigură, un colet pe care îl așteptam cu bucurie, dar și cu mult interes și curiozitate.

Bucuria se înțelege, interesul era pentru pagini necitite, pline de talent îmbrăcat în învățăminte literare din multe domenii , venite de la Maestrul Ioan Miclău, tocmai din celălalt capăt al lumii , de la antipod, Australia.

Curiozitatea era de a afla ceva din necunoscuta pentru mine, Astralia, pentru a vedea cum a influențat acel mediu bogat în imagini darul de a scrie al unui bihorean, ardelean de al meu, eu, care am copilărit o perioadă la Nădab.

Mai eram curioasă și asupra formelor de tipar, a frumuseții cărților și a tot ce poate trece prin mintea mea curioasă de poet.

 Am desfăcut la întâmplare coletul, francat pe ambele părți, dar am reușit să îl deschid exact prin capacul cutiei care adăpostea comoara de cărți.

 Am ridicat primul document, Revista, ,,Iosif Vulcan”, ianuare-martie,2000, Cringila-Australia. Am deschis găsind un facsimil-pagină, ,, Eminescu, statuie de Ovidiu Maitec, Oradea, 12 octombrie 1990”, apărut în Revista, ,,Familia”-Oradea. Sculptorul a scris: ,,Eu sunt obișnuitul iubitor de Eminescu, Ovidiu Maitec, București, 13 octombrie 1989. Acestă poză a statuii lui Mihai Eminescu, este în: ,, Revista de artă și cultură ,,Iosif Vulcan”- Un colț din România în inimile Dumneavoastră în Australia”,  apărută în Cringila, ianuarie/martie 2000.

 Cred că voi avea ocazia să prezint această Revistă la o întrunire Zoom ASRAN, , la sărbătoriri ,,Mihai Eminescu”, iar articolul ce va urma, în mass media.

După această revistă literară ridic urmăroarea carte, ,,Bună ziua. Bade Ioane”,  semnată de Scriitorul loan Miclău, cu postfață de Părintele Profesor Dr. Alexandru Stănciulescu- Bârda. Întrucât cartea a apărut în Editura ,,Cuget românesc”- Bârda, a acestui editor, care este de fapt și editorul multor cărți de ale mele, mă gândesc la legătura noastră permanentă și sub acest aspect, cu țara noastră dragă, România. Arunc o privire asupra conținutului și văd următoarele capitole: ,,Articole și studii, Proză, Versuri, Proverbe și cugetări, Ioan Miclău despre alții, Alții despre Ioan Miclău”.

Îmi rezerv pentru viitor lectura cărții respective.

Trec la următoarea carte: ,,Cuvinte de minte”, de Ioan Miclău, aceeași editură, ,,Cuget românesc”-Bârda.

Pe coperta cărții ilustrația statuii ,,Gânditorul”. Cartea are frumos ordonate cugetări înțelepte de la A la Z, o carte care mă va solicita mai mult, trebuind să mă concentrez ,,gândind” (deși aceasta este preocuparea mea permanentă, fiind eu și poet.

Am găsit cartea care va ocupa locul unu al lecturii mele, fiind și eu pasionată de mitologie. Aci este vorba despre cartea scriitorului Ioan Miclău, ,,Mitologiile- Surse de studii istorice”, apărută în aceeași editură precum celelalte. Deschid repede la ,, Cuprins” ca să văd ce conține. Înțeleg tema: reflectarea mitologiei în istorie și în epos -ul românesc. Îlustrația copertei îmi este deja cunoscută, este mărul plin de fructe coapte, rumene, un lait motiv de opulență, care apare și din ilustrarea unui

Videovclip al scriitorului român din Australia, Ben Todică. Deci încep să mă familiarizez cu opulența australiană.

Continue reading „Melania RUSU CARAGIOIU: Bucuria primirii unui colet din Australia de la scriitorul Ioan Miclău”

Alexandrina TULICS: Poeme de toamnă…

Rodii coapte

 

Plouă.
Se împletesc în mine îmbrățișări
ca niște rodii coapte,
ce-așteaptă să fie împărțite
celor cărora le plângi și mângâi dorul…
Păsări zgribulite ,
Nu -și găsesc aripile în frigul iernii.
…au auzit despre vânt, ger și plâng…
Norii și-au ascuns dantelele
și se acoperă cu dosul unui satin
ce seamănă cu pufoaicele iernii.
Strâng lacrimile în spatele ochilor
să nu fac risipă de dor…
doi confirmați covid ;
Cel mai mic și cel mai tânăr membru
cu mâna pe cămașa de ginere.
Nu răspund telefonului.
Nu pot să aud plânsul miresei
cu diamantul pe a cărei față zâmbește
fericirea lor…
Rodiile se vor mâncate!
Lacrimile ar dori să alunece
pe coaja lor roșie…
să sărute petalele macilor plânși
de suspinele Lui
când i-a născut la cruce.

 

 

De toamnă…

 

Plouă stelar cu aramă,
Pomii-și scutură cu patos din coamă,
Ninge aur pe coastă,
Și peste liniștea noastră.
Vântul așterne covorul
țesut în lacrimi de toamnă,
Își plimbă -n culoare paltonul
coama de deal ,să adoarmă.
Păsări pictate pe ramuri
se uită după frunze picate,
plânge un cântec de uliu
în vecinătate.
Adoarme pădurea -nfrățită
în nuielele dezgolite,
veverițe ascunse în scorburi

aruncă nuci pentru frig pregătite.

 

 

O altă toamnă…

 

…toamna aceasta nu semănă cu altele…
Frunzele îmi bat în geam,știind că nu le voi atinge,
Norii au coborât și ei curioși ,
să vadă ce mai fac…
căprioarele aleargă cu frunze de aramă pe spate,
săltând mai tare cănd ajung în dreptul geamului,
Vântul a dormit și azi-noapte pe pragul ușii…

îi este dor de mine.

 

 

Așa e sufletul celui ce nu Te are!

 

Ca luna fără de lumină

Și pasărea fără de tril,
Ca felinarul fără de fitil
Și iarba fără verde în culoare,
E-acel’ ce nu te recunoaște,
Nu Te are!
Ca pasărea cu-aripa ruptă
Și albia fără de apă,
Ca spicul fără rod
Și jgheabul ce nu poate să adape,
Ca pântecul ce nu-odrăslește,
Și pasărea ce nu mai ciripește,
Ca omul fără de vedere,
Auz și limbă să vorbească,
E-acel ce nu știe nimic
De Cina Domnului Împărătească.
C-acela ce nu vede,
Nu poate să vorbească
De Tine și patria cerească,
Continue reading „Alexandrina TULICS: Poeme de toamnă…”

Maria FILIPOIU: Omenirea la răscrucea pandemiei

 „Secolul XXI va fi religios sau nu va fi deloc” – citat celebru al scriitorului francez Andre Malraux, este ancorat tot mai mult în realitate la începutul mileniului III pe Terra. Afirmația se dovedește a fi profetică în aceste vremuri, așa cum a spus fiul marelui filosof român Constantin Noica – ieromonahul Rafail Noica:

Din punct de vedere tehnologic, omenirea a ajuns la stadiul și capacitatea de a se autodistruge.”

Până la sfârșit de veac XX și începutul mileniului III – finele anului 2019, majoritatea omenirii își ducea viața cotidiană în mod obișnuit, cu datoria vieții – munca și îndatoririle zilnice – dar nimeni nu bănuia ce că Anul Nou va aduce molima de Coronavirus, cu decimarea populației de pe întregul mapamond și codiționarea vieții de normele de protecție: purtarea măștii medicinale, evitarea aglomerațiilor, izolarea în casă a celor din categorii de risc (vârstnici, obezi, diabetici și cei cu boli cronice) și spitalizarea cazurilor grave în secțiile A.T.I, dotate cu aparatură de oxigenare, dar cu toate eforturile, șansele de vindecare sunt de 20-40%.

Răspândirea fiind pe cale aerogenă, boala este contagioasă și se caracterizează prin simptomatologie predominant respiratorie: tuse și dificultate în respirație, însoțite de stare febrilă, în faza incipientă. Evoluția bolii este fulminantă, către pneumonie și insuficiență respiratorie – principala cauză de mortalitate. Riscul de contaminare mai mare îl au persoanele cu vârsta peste 60 de ani (cu imunitate scăzută) și cele cu boli cronice – comorbidități: hipertensiune arterială, diabet zaharat, obezitate, la care agresivitatea virusului este mai gravă prin afectarea organelor vitale.

La tineri, manifestările cauzate de boală sunt gastrointestinale, pierderea mirosului și a gustului.

Atmosfera este dezolantă în zonele intens populate, zi și noapte auzindu-se zgomotele alarmelor înfiorătoare din ambulanțele sanitare, ca în vremuri de război, în lupta cu inamicul invizibil, mult mai greu de învins.

Ca într-un film de groază, viața în pandemia COVID-19 (așa cum a fost numită, după virusul mortal – noul coronavirus SARS-COV-2), a devenit motiv de îngrijorare și pentru societatea română, ca pentru întraga omenire, prin statistici alarmante.

Zilnic sunt raportate mii de contaminări, zeci de morți și spitale neîncăpătoare pentru cazurile aflate la cumpăna vieții, cu experimentarea schemelor de tratament pentru o maladie nemaiîntâlnită în sistemul medical și epuizarea personalului, ce nu mai poate face față solicitărilor. Spaima generată de Coronavirus a alungat sentimentul veseliei și de pe fețele copiilor, obligați să respecte normele de protecție, asemeni adulților, fară manifestarea sentimentelor de iubire față de colegi, dascali sau bunicii din familie.
Pandemia a destabilizat toate domenii de activitate, prin restricționarea manifestărilor publice și munca în echipă, spre limitarea propagării virusului în colectivități, iar educația sanitară se face prin mijloacele de comunicare, de către oficialitățile sanitare și de guvernare.

Învățământul funcționează după mecanismul semaforului: codul galben sau hibrid, în cazuri sporadice din colectivități (etapizat cu prezență fizică și online), codul roșu, în cazuri de focare infecțioase și codul verde, fară contaminare în colectivități (cu prezența fizică la cursuri). Din cauza contaminării alarmante, Direcția de Sănătate Publică emite norme de conduită civică, de limitare și contracarare a focarelor epidemice prin închiderea locațiilor publice și anularea evenimentelor culturale. Ca o consecință a măsurilor de izolare, instituțiile culturale își deruleză proiectele online, prin conexiuni profesionale sau vocaționale, iar scriitorii își consemnează instantanee din viață pe foi „pentru minte, inimă și literatură”, continuându-și rolul în dezvoltarea culturii românești. Astfel, această perioadă a omenirii este marcată de scriitorii contemporani, conștienți de vremelnicia vieții pământene.

Roadele muncii de condeier în anul 2020 – anul pandemiei globale – le-am înmănuncheat în copertele unui jurnal de mărturii, spre a vedea lumina tiparului, ca un vis surprins de zorii zilei, împărtășind viziunea filosofului italian Umberto Eco.

„Ce-i viața, dacă nu umbra unui vis care fuge?” – Umberto Eco   Continue reading „Maria FILIPOIU: Omenirea la răscrucea pandemiei”

Elena TUDOSĂ: Odă ostașilor eroi

 

Odă ostașilor eroi!

Se lăsase înserarea peste satu-acela-n care

Luna, pe vârful de deal se-arăta-n a sa splendoare,

Luminând Valea pe care casele dormeau tăcute,

Nimenea nu bănuia liniștea nopții ce-ascunde.

 

La răscrucea satului un toboșar striga tare,

Cum, că dimineață-n zori în sat va fi înrolare,

Toți bărbații vor fi luați ca să lupte în război,

Ca un trăsnet căzu vestea-n case un’erau flăcăi.

 

Nici nu-i apucară somnul căci s-au și trezit îndat,

Nu era chiar nici o casă făr’să aibă un bărbat,

Sau flăcău de-nsurătoare, precum bradul din pădure,

Vestea înrolării-n inimi lovise ca o secure.

 

În casa bunilor mei liniștea serii sfârșise,

Căci sărmana bunicuța opaițul lămpii aprinse,

Și-n genunchi lângă icoană cu-ochii-n lacrimi se ruga,

Pentru fiul și bărbatul ce la oaste va pleca.

 

Nimenea dintre cei dragi nu putea ca să-i mângâie,

Și să îi alunge teama care sufletu-i sfâșie,

Știa că din acea zi crucea vieții-va fi grea,

Și numai la Domnul Sfântul va găsi salvarea sa.

 

Până se iviră zorii cu mâna ei pregăti,

Două rucsacuri cu care pe cei doi ai săi porni

Și plângând în hohote, cu durerea sa de mamă,

Îi îmbrățișa spunând :mergeți patria vă cheamă!

 

Toată liniștea și voia bună-n case dispăruse,

Multă jale, boli, durere războiul crunt le aduse.

Duși pe frontul cel de Est, pe dușman ca să-l înfrunte,

Toți voinici cei frumoși, ce-au purtat steaua în frunte,

 

Au luptat cu îndârjire și cu sângele lor rece,

Au făcut din trupuri zid și-au scris:,, Pe-aici nu se trece! „

Peste dânșii în tranșee obuzele cădeau ploaie,

Pentru-al țării sfânt pământ a curs mult sânge-n șiroaie.

 

Fără ca să cugete au luptat până la urmă,

Cei mai mulți din ei murit-au luptând cu arma în mână.

Iar la casele din sat ajungeau doar vești apoi,

Cu numele celor care au căzut pe front EROI.

 

La Mărășești, Mărăști, Oituz, Rahova, Turtucaia și Neajlov…..,

Cu prețul vieții pierdute au scris țării dragi hrisov.

 

După luni de așteptare la poalele Dealului mare,

Se întoarse din război într-o zi de sărbătoare,

Doar bădița singur că-și pierduse bunul tată,

Îl înconjurată frații și măicuța-nlăcrimată,

 

El era dintre puținii ce de pe front se-nturnase

În satul, unde războiul toată viața o schimbase.

Doar din ce îmi povestise mama mulți ani mai târziu,

Azi pe coala de hârtie am încercat ca să scriu,

 

Și s-aduc o odă sfântă celor ce viața și-au dat,

Pentru apărarea țării și a pământului său drag.

Când scriu lacrima îmi curge și-n călimară o strâng,

Cu ea voi scrie pe coală căci nu am unde să plâng,

 

O viață-a trecut de om nici acum nu am aflat,

Unde e eroul nostru, unde viața lui și-a dat,

În care tranșeu pe front a căzut frânt de obuz,

La Mărășești, Mărăști, Turtucaia, Rahova, Neajlov, Oituz.

 

Tremură condeiu-n mână dar a mamei amintire,

O voi scrie-ntr-un roman, s-aduc slavă, prețuire,

Bunelului meu căzut împlinindu – și datoria,

Pentru apărarea țării, mamei noastre ROMÂNIA!

 

Odă ostașilor eroi!, autor ELENA TUDOSĂ, 25 octombrie 2019.

La mulți ani Armatei Române!

Glorie eroilor căzuți pentru apărarea patriei!

Zi binecuvântată frați români de pretutindeni!