Paul LEIBOVICI: ,,Solitudini” de Julia Henriette Kakus

,,Bunătatea și inteligența bunicii mi-a cucerit gîndurile ,pătrunzîndu-mi în simțurile ,vibrațiile puternice ale celei care încearcă să pună pe hîrtie și să le transmită societății contemporane. Scriitoarea este o emigrantă din Timișoara a cărei numeroase partituri-  fie poezie sau proză s-au dvenit o lectură de preferință a semnatarului. Trebuie accentuată îmbinarea prezentului pe care-l trăiește –Germania-cu neuitatele meleaguri părăsite ,în vremurile triste –cînd scrisul era cenzurat și nu numai. În perioada primelor încercări  literare a Juliei Kakus i se jucase pe scena Teatrului de păpuși cît și la Teatrul muzical timișorean un scenariu-aș spune de un mare succes dar…semnătura autorului fusese ștearsă….!!?Scenarista părăsise ,,trădase ,,regimul comunist ,preferînd libertatea expresiei ,pe care a găsit-o pe meleagurile adevăratei democrații. Și totuși  ,în multiplele scrieri revine și ne face cunoștiință cu pașii purtați pe străzile luminoase ,cu bogăția și diversitatea aleelor de flori,a pajiștelor,arborilor fructiferi și pieței unde bunica își făcea cumpărăturile la sfîrșit de săptămînă. Da BUNICA –simbol al vieții plină de dăruire,a unei inteligenți natale ,a simbolului talentului înnăscut și apoi-fără îndoială cultivat .Scriitoarea –profesoară de psihologie –absolventă a Universității clujene ,a rămas nu numai credincioasă profesiei ,dar se dăruiește îmbunătățirii vieții și progresului micilor ființe oropsite de darul cunoașterii vieții normative. Emigrarea a fost de bun augur talentatei prozatoare a căror creații fac parte din paginile unor publicații,precum a unor volume.În multiplele pagini a cărții,,Solitudini,,  în care prezența  culorii cenușii ,trăite ,imaginile, ,sensibilitatea creatoarei se pun în evidență. Timișoara vremurilor cînd nenumărate familii și-au ales drumul spre libertate,părăsind –cu durere –orașul,cartierul, strada și căminul (și nu numai evrei). ,,Piti-Show,,un mare succes teatral ,scenariul scris cu pasiune și închinat micilor spectatori își menține mesajul ,prospețimea de-alungul zecilor de spectacole-,a anilor de început de glorie. Îmbinarea prezentului ,a unei vieți libere-creatoare pe pămîntul germaniei,o îmbie cu momentele cînd tatăl pedala bicicleta–plin de tinerețe, pe  bulevardele timișorene,cînd vizitele la muzeele locale pe lîngă pasiunea lecturei rămasă ca moștenire de-a lungul vieții-făceau parte dintr-o educație aleasă. Un capitol ,de o distinsă coloratură e cel în care predomină ,,smochinele,migdalele în general traiul simplu ,popular sub cerul cînd zîmbitor,cînd înnourat-ploios .În sufletul și strălucita memorie cu pana măiestriei -aceste momente sunt încîntătoare.  Excursiile –vizite prin țările europei îmbinate cu o lectură variată, multiplă a clasicilor universali o determină să ne pună la îndemănă observații precum ,,motivul milenar al unui obicei olandez de a lăsa ferestrle neacoperite de perdele, încă din anii 1900. Desvăluirea unui secret al apei pe care la lecturat în cartea Mirelei  Ioana Borchin ,,Apa este adîncă și are multe feluri de expunere,,.Dar dacă Julia nu-și poate uita orașul natal nici prietenii,instituțiile de cultură și artă o onorează la sosirea într-o vizită,oferindu-i prietenia caldă și onorînd-o ca om,scriitoare și dramaturg. Astfel în 2013 i se lansează la Timișoara ,,Volumul de poezie și eseu,, cît și ,,Ploaia din mine,, Însemnările despre perioadele reci ale trecutului fac parte  din scrierile valoroase ale Juliei. Dar cu aceeași respirație lungă ,,Purificarea naturii,a omului își găsește locul cuvenit.Pătrunzînd în scriierile antice iudaice descoperă adevărul,, dintr-un bulgăre de zăpadă își scoate căpșorul ghioceii,,.Ceea ce ne readuce la o veche constatare ,,lectura profundă ,serioasă permite scriitoarei să prezinte noi și multiple aspecte din viața cotidiană,adesea ascunse ,transformîndu-le în interesante descrieri. Lecturînd paginile pline de sevă descoperim cît de profunde îi sunt cunoștiințele iudaice ,atribuindu-i lui MOISE un loc central în lupta sa pentru,,libertatea poporului evreu,,Libertate pentru care urmașii acestuia –generații după generații,s-au sacrificat.Sorbind cafeaua pe îndelete ,am reușit pentru prima oară să lecturez pe îndelete cartea,,Solitudine,,,ba chiar să iau unele note din capitolele celor 200 de pagini.Volumul l-am primit și lecturat pe ecranul calculatorului. Desigur că mărimea literelor ,distanța dintre rînduri ,curățenia stilului mi-au permis alcătuirea unor ,,notițe,, ,a unor puncte de observație. ,,Solitudine ,,-o carte care întrunește ,,marea aventură,,numeroasele și largile orientări ,pe lîngă un stil particular al celei pe care o apreciem JULIA KAKUS. Fiind la prima mea lectură a unei lucrări ,transmisă pe calculator,am întîmpinat greutăți .Dar interesul pentru fiecare pagină din opera literară semnalată,a răzbit neajunsurile tehnice. Moise vizionarul ,se angajase ,avea  răspundere,,față de poporul ales,, împuternicit fiind de CEL de SUS. Această personalitate biblică o vom urmării ca fiind angajată și răspunzănd de soarta poporului evreu-în unele  din capitolele lucrării. Scriitoarea ne prezintă vizitele la diverse muzee ,oprindu-se pe alocuri și meditănd asupra operelor fotografului Hannoh Levinski-Koevesy care a supraviețuit lagărelor,părăsind Europa Julia a urmărit peregrinările acestuia căutînd explicații.Ceea ce realizează și atunci cînd ne prezintă unele din lecturile sale. Se revede pe sine în ,,diminețile acelei ierni cînd se afla pe aeroportul din Frankfurt ,cînd gîndurile i se îndreptau obsesive spre Timișoara-natală(1985).Amintirile,regăsirea cu foștii colegi-unii din aceștea ,la rîndul lor emigrînd spre alte meleaguri. Scriitoarea-profesoară își simte răspunderea față de pregătirea ,creșterea ,,unor ființe cu deficiențe psihologice-native,, .Încercările ei stau necontenit sub învățătura –angajamentul lui Moise de a face totul pentru îmbunătățirea ,remedierea suferințelor. Învățătura,gîndurile curate sunt adevăratele arme  care o însoțesc în confruntarea cu cotidianul .Lecturînd operele lui Andersohn ,Soren Kierkeyoord pătrunde în curentul existențialismului ,trecînd la filosofii pentru care,,viața nu este o enigmă ce trebuie dezlegată,ci o realitate ce trebuie trăită.De aceea lecturănd capitolul,,Ceasul de buzunar,, observăm modul în care se desfășoară ,,căutările drumului,, .Revenind le semnificația biblică a lui ADAM provenită din ADAMA(pămînt).Acest izvor nesfîrșit al vieții cu primii ghiocei a căror căpșoare albe se întrezăresc de sub mantia zăpezii pure . Această imensă primăvară cînd viața se pornește aducînd nu numai în sufletele omenirii o renaștereîn care omul precum toate ființele și nu numai pornesc sub zîmbetul soarelui. Sriitoarea Kikoș ne ia cu ea în numeroase muzee ,audiții muzicale ale simfoniilor lui Mahler împletindu-le cu filosofia lui Sigmund Froid  sau partiturile luiArnold Schonberg –evrei refugiași,goniți de destin .Spiritul lui Moise îi îndeamnă în căutarea libertății .Și iată că EXODUS-1937 opera lui Schonberg ne dă răspunsul .Marele scriitor alcătuiește o lucrare model-contemporană dar a cărei suflare se află undeva în trecutul neobositului propovăduitor al eliberării. Cînd stă cu privirea țintită spre opera monumentală ,,MOISE,,aflată pe meleagurile italiene, simte spiritul care a îndemnato,desigur în inconștient ,să pornească cu cele 25 kg.ținînd de mînă cei doi copii ,încrezătoare în îndemnul LIBERTĂȚII.

Comentriile noastre se opresc ,poate din lipsă de spațiu tipografic,poate din crezul că voi lectorii operei ,,Solitudini,,a lui J.Kakuș ve-ți descoperii numeroase semnificații,orientări .

———————–

Dr. Paul Leibovici

Rehovat, Israel

August  2020

Lasă un răspuns