Galina MARTEA: Haos postelectoral – între interese și principii

Ar fi greu să-ți imaginezi că societatea basarabeană ar putea exista fără probleme, fără intrigi, fără smecherii din partea clasei dominante. Deci, este imposibil să-ți imaginezi că după scrutinul electoral din 24 februarie al anului curent situația ar putea fi de o altă conjunctură. Dacă să analizăm evenimentele de ultimă oră ce au loc în cadrul societății, cu precădere în cadrul partidelor politice care în baza voturilor acumulate au reuțit să se promoveze în noul legislativ, format în baza procedurii de validare a alegerilor susmenționate de către Curtea Constituțională, atunci vom vedea că starea lucrurilor nu este nici pe aproape în limite onorabile. La ordinea zilei din partea unor forțe politice se regăsește din nou aceeași atitudine de denaturare intenționată a adevărului ce are drept scop înșelarea maselor/ electoratului, iar scopul prioritar este de a domina puterea legislativă, aceasta fiind una dintre cele mai importante puteri ale statului. Interesele unor politicieni din noul Parlament sunt de proporții (cu toate că încă nu s-a ajuns la formarea unei coaliții majoritare pentru ca noul legislativ să funcționeze), iar principiile acestora sunt raportate la niște obiective ce sunt corelate cu aspectele vicierii, aspecte ce nutresc doar soluționarea intereselor personale și, bineînțeles, nu celor publice. Astfel societatea moldavă, ca de fiecare dată, se regăsește fruntașă și prezentă la capitolul nerespectarea codului moral, juridic, civil, prin aceasta să înțelegem că are loc și procesul de încălcare abuzivă a drepturilor omului și de promovare a nedreptății sociale. Aici vom face o paralelă unde vom actualiza recentul raport cu privire la situația drepturilor omului în lume pentru anul 2019, elaborat de Departamentul de Stat american. Fiind arhiplină în nelegiuiri, în raportul susmenționat Moldova se prezintă ca o țară în care există în mod activ corupție, impunitate, etc., astfel stipulându-se: „una dintre cele mai grave probleme este corupția. Deși există legi care penalizează corupția oficialităților, acestea nu au fost aplicate eficient, motiv pentru care oficialitățile, cu impunitate, au putut comite frecvent fapte care intră în această categorie. Corupția este foarte răspândită în sistemul juridic și în alte structuri de stat”. Într-un mod detaliat în raport se specifică și despre Legea privind amnistia fiscală, care, la rândul ei, ar putea „favoriza” criminalitatea financiară, evaziunea fiscală sau spălarea de bani. De asemenea, se menționează și despre „nivelul fără precedent al migrației” parlamentarilor, fenomen care, potrivit Departamentului de Stat american, demonstrează „nivelul corupției” și eficiența metodei de a „cumpăra sprijin politic” (https://moldova.europalibera.org/a/r-moldova-%C3%AEn-raportul-departamentului-de-stat-corup%C8%9Bie-impunitate-procese-motivate-politic-/29821413.html). Deci, din cele relatate marcăm că anume corupția este cauza tuturor nelegiuirilor ce au loc în cadrul țării.

Dar, să revenim la situația postelectorală din societatea moldavă. Au trecut deja mai mult de trei săptămâni din ziua scritunului electoral, însă partidele politice ce fac parte din noul legislativ nu au găsit încă nicio soluție în a forma o majoritate parlamentară care, la rândul ei, ar urma să formeze și un nou Guvern. În terenul de decizie postelectorală sunt democrații, socialiștii și blocul ACUM – cele mai de forță partide politice din cadrul noului legislativ, care, în mod normal, ar urma să ajungă la o înțelegere  bazată pe renunțări și concesii reciproce pentru a crea o imagine cât de cât stabilă atât cursului politic, cât și procesului de stabilitate politică socială din cadrul țării. Anume din acest punct de vedere între respectivele partide politice ar trebui să existe transparența decizională pentru a limpezi lucrurile care sunt prea încurcate în societatea moldavă, acestea fiind urmări ale trecutului și prezentului plin de răutate, minciună, manipulare, etc. Formarea unei majorități parlamentare ar fi necesară la momentul dat pentru a nu se ajunge la alegeri anticipate, iar pentru realizarea acestei acțiuni ar urma ca unele partide politice să-și schimbe regulile de joc pe care le-au facut până acuma și, nemijlocit, ar fi necesar să se purceadă la metode democratice și civilizate în promovarea și respectarea aspectelor procedurale. Dacă blocul ACUM nu dorește să facă nicio coaliție cu democrații și socialiștii, partide care le-au fost inamici politici în această campanie electorală (așa se pronunță o bună parte dintre alegători, mulți analiști politici, cât și analistul politic Igor Boțan care confirmă acest lucru într-un interviu la radio Europa Liberă din Moldova: https://moldova.europalibera.org/a/igor-bo%C8%9Ban-primul-test-de-existen%C8%9B%C4%83-a-majorit%C4%83%C8%9Bii-este-alegerea-pre%C8%99edintelui-parlamentului-/29828352.html), atunci formarea unei majorități parlamentare ar fi imposibilă, cu excepția dacă democrații și socialiștii vor găsi între ei interese și priorități comune. S-ar presupune că democrații și socialiștii ar putea crea o coaliție între ei, așa confirmă analistul politic Igor Boțan, care la întrebarea pusă de postul de radio Europa Liberă domnia sa răspunde astfel: „Eu cred că probabilitatea este foarte mare și pornesc de la faptul că o coaliție dintre PSRM și PDM ar fi una absolut naturală. Repet: ambele partide pretind că sunt de stânga… Pentru aceste formațiuni și pentru dorințele electoratului din Republica Moldova. Noi pornim de la modul în care au votat cetățenii. Deci, avem două fracțiuni care sunt ambele de stânga: una social-democrată, alta socialistă. Ambele formațiuni pledează pentru suveranitatea Republicii Moldova” (vezi linkul de mai sus). Iar scriitorul și jurnalistul Vitalie Ciobanu, într-un comentariu realizat la același post de radio Europa Liberă din Moldova, prezintă un set de opinii destul de reale: „În Moldova, chiar și după validarea alegerilor din 24 februarie, nu pare să se închege niciun fel de colaborări și acorduri între forțele politice intrate în noul Parlament. PD a deschis primul jocul, anunțând că și-ar dori un dialog cu Blocul ACUM („fără resentimente și supărări”) pentru a forma o alianță de guvernare. Au venit apoi și socialiștii să invite Opoziția pro-europeană la niște „discuții” preliminare. Doar partidul lui Shor, primarul de Orhei, tace… Blocul ACUM a respins ambele propuneri, rămânând fidel angajamentelor sale de a nu face alianță cu partidele oligarhice și anti-europene, considerând aceste invitații drept niște „mere otrăvite”, cum s-a mai întâmplat, simple „bife” pe foaia de parcurs a unei viitoare coaliții democrat-socialiste – așa o vede mai toată lumea. Altfel spus, PD și PSRM trebuiau să obțină refuzul previzibil al Blocului ACUM pentru a putea declara, melodramatic, că deși îi despart falii ideologice abisale, sunt nevoiți să bată palma pentru stabilitate, pentru ca țara să fie guvernată… Actualul blocaj, în care nimeni nu pare avantajat, se datorează mediului politic moldovean: toxic, încărcat de suspiciune, virusat de memoria trădărilor interminabile. Susținătorii Blocului ACUM se întreabă: „Cum să te aliezi, să faci o majoritate cu cei pe care îi consideri lipsiți de credibilitate, de respectabilitate, cu cei care te-au călcat în picioare pe tine și și-au bătut joc de Republica Moldova?” Alți oameni, nu neapărat adversarii tăi politici, vor spune: „Dar nu riști să rămâi pe margine, cu toate bunele tale intenții, pentru că or fi fost alegerile fraudate, vor fi plăcând inițiativele tale cetățenilor, inclusiv celor care au votat pentru actuala putere, de voie sau de nevoie, însă după 24 februarie jocul s-a mutat în Parlament, reprezentativ sau nereprezentativ, n-avem altul, cu el defilăm și acolo raportul de forțe îți este defavorabil” (https://moldova.europalibera.org/a/pot-guverna-principiile-%C3%AEn-politic%C4%83-/29819215.html).

Cu toate acestea, considerăm, timpul va demonstra care va fi decizia finală a forțelor politice ce fac parte din noul legislativ, în cazul dacă vor funcționa procedurile corespunzătoare. Conform dispozițiilor constituționale din R.Moldova este necesar ca cel mult într-o lună de zile după scrutinul electoral să fie convocată prima ședință a legislativului, ceea ce deja a avut loc în ziua de 21 martie 2019. Despre prima ședință a noului legislativ moldav își expune părerea jurnalista Liliana Barbăroșie: „Deşi s-a întrunit joi în prima sa şedinţă – o şedinţă de constituire care presupune în mod automat, însă nu obligatoriu, alegerea conducerii forului legislativ, noul parlament de la Chişinău nici nu a încercat să numească un speaker, iar motivul este simplu – nu există încă o majoritate parlamentară” (https://moldova.europalibera.org/a/dec%C3%A2t-un-guvern-de-transfugi-mai-bine-anticipate-(pre%C8%99edintele-igor-dodon)/29834909.html). În cazul dacă vom presupune că nu va exista o majoritate parlamentară, atunci după multe alte proceduri legislative și termene stabilite în acest scop președintelui țării, Igor Dodon, i se va oferi dreptul de a dizolva noul Parlament și, respectiv, de a declara un alt scrutin electoral pentru alegeri anticipate. Conform specialiștilor în domeniu se constată că realizarea unor alegeri parlamentare anticipate nu vor rezolva nimic bun pentru societate, iar formațiunile politice nu vor avea nicio asigurare că vor acumula niște rezultate mai bune decât acestea. Dacă să privim cu atenție aceste lucruri care s-ar putea întâmpla, atunci situația din societatea moldavă ar putea deveni și mai critică, deoarece poporul este prea istovit de procesele alegerilor; nici statul, credem, nu mai are mijloacele financiare suficiente în acest scop; dar și pentru partidele politice realizarea unui scrutin electoral este destul de scump și anevoios. În acest sens, comentatorul Ion Tăbârță, IDIS „Viitorul” din Chișinău, afirmă: „Totuși, eu cred că Partidul Democrat mai degrabă ar încerca să meargă pe formula formării unui Guvern, pentru că în așa mod ei vor conduce Republica Moldova încă patru ani de zile”( https://moldova.europalibera.org/a/scenariul-anticipatelor-%C8%99i-r-moldova-din-nou-%C3%AEntr-o-schem%C4%83-de-sp%C4%83lare-de-bani/29810933.html). Însă, Andrei Popov, președintele Institutului pentru Inițiative Strategice de la Chişinău, într-un interviu la Europa Liberă, spune: „Pentru mine lucrurile sunt destul de clare, pentru mine. Coaliția există de facto, este o coincidență de interese tactice… Și cred că ei împreună – PDM-ul și socialiștii – prin canalele media pe care le au vor încerca să ambaleze soluția la care se va ajunge mai devreme sau mai târziu, acel vot pentru un Guvern controlat de PDM… PSRM și PDM – pentru a pregăti terenul mediatic, pentru a pregăti opinia publică și ulterior a vinde un asemenea vot nu ca o trădare a electoratului său, ca o cedare, ca o coaliție, dar ca o măsură urgentă pentru a salva țara, că a pune vina și unii, și alții să pună vina pe ACUM, încăpățânarea, rigiditatea, lipsa de maturitate politică a Maiei Sandu și a lui Andrei Năstase, iată ce a condus la această măsură de avarie. Acesta n-a fost planul nostru, noi am vrut cu ACUM – și unii, și alții vor spune. Relevant este faptul că nici PDM, nici PSRM nu au exclus posibilitatea unei alianțe, așa cum au făcut deputații ACUM și liderii celor două formațiuni – PAS și Platforma DA. Iar pentru mine asta este una din multiplele confirmări ale faptului că, cel puțin la nivelul de sus, între liderul democrat și Igor Dodon palma s-a bătut demult și acum se lucrează doar pentru a camufla acest nou episod de cârdășie și de susținere reciprocă, dar să prezinte anume lucrurile și să păcălească în continuare electoratul care să creadă că nu a fost niciun fel de trădare nici dintr-o parte, nici din alta”(https://moldova.europalibera.org/a/andrei-popov-am-multe-indicii-c%C4%83-palma-a-fost-b%C4%83tut%C4%83-demult-%C3%AEntre-plahotniuc-%C5%9Fi-dodon-/29830586.html).

Ca să fim optimiști, cu toate că e destul de complicat, în cazul găsirii unei soluții optime pentru funcționarea noului legislativ, dar și formarea unui nou Guvern, atunci ar trebui ca toți parlamentarii (atât cei care în trecut au mai fost prin băncile legislativului, cât și cei noi care deja vor fi pentru prima dată) să conștientizeze bine faptul că la momentul dat este deja nevoie de o reformare urgentă și radicală a comportamentului politic și civil, pentru ca prin aceasta să se contribuie la acele schimbări care să corespundă unei societăți civilizate în dezvoltare. Deci, să ne bizuim totuși pe faptul că toți acei politicieni, indiferent de culoare/ origine/ orientare politică, ce locuiesc și activează pe pământul basarabean vor conștientiza acest lucru într-o zi probabilă, corespunzător, vor respecta cu demnitate și verticalitate obligațiunea morală în numele alegătorilor și societății. Iar remodelarea principiilor personale urmează a fi corelate, inevitabil, cu principiile și interesele publice, acestea axându-se integral pe o normă de conduită umană autentică și pe un criteriu real al bunăstării sociale. În caz contrar, mai departe nu se poate continua în modul care există astăzi; în continuare nu se mai poate tolera răul, manipularea, abaterea de la moralitate, abaterea de la datoria administrativ-statală din partea clasei politice/ clasei dominante, deoarece este prea mult și toate nelegiuirile și inechitățile sociale prezente în cadrul țării sunt o povară extrem de enormă pe umerii poporului/ concetățeanului.

————————————-

Dr. Galina MARTEA

Olanda

23 martie 2019

 

Lasă un răspuns