Cristina OPREA: Interviu cu Cătălin Grigoraș – directorul Teatrului „Aureliu Manea” din Turda

„A fi actor nu e o meserie,

E un mod de a fi,

Un mod de viață!”

În perioada 28 iunie – 8 iulie 2018 la Turda a avut loc Festivalul Internaţional de Teatru, ediţia a doua. În cadrul acestui eveniment cultural am purtat un scurt dialog cu directorul acestui teatru – actorul Cătălin Grigoraş.

***

Cristina OPREA: Domnule director Cătălin Grigoraş, din nou Festival Internaţional de Teatru la Turda! Cum de se întâmplă lucrurile acestea într-un oraş aşa de frumos şi pitoresc?

Cătălin GRIGORAȘ: Exact cum spuneaţi întrun oraş frumos şi pitoresc cu o comunitate destul de închegată care se coalizează atunci când se întâmplă lucruri frumoase, nu se putea să nu se facă un festival. Anul trecut a fost în septembrie, o încercare foarte reuşită. Am hotărât împreună cu echipa să îl mutăm în iulie pentru ca să beneficieze de acest fenomen care se întâmplă la Turda – turiştii care vin să ne viziteze oraşul. Toate acestea puse cap la cap au generat această nebunie frumoasă spun eu, festivalul de teatru, dar în spate stă o echipă minunată. Până la urmă. Tot ce înseamnă administraţie la nivel local s-a coalizat şi e foarte, foarte important pentru că fără sprijin din partea tuturor nu poţi să faci, să susţii un asemenea eveniment. şi până la urmă, de ce nu, se naşte, suntem în perioada de facere a unui brand al oraşului. Trebuie să ajungă să fie asimilat şi să fie pe buzele tututror turdenilor şi de ce nu, pe buzele tuturor, la nivel internaţional.

Cristina OPREA: Aşa cum Salina este cunoscută şi Turda e cunoscută prin intermediul Salinei, probabil acesta este demersul dumneavoastră, să fie cunoscută Turda şi prin intermediul teatrului.

Cătălin GRIGORAȘ: Eu cred că putem beneficia de acest avantaj care se numeşte Salina Turda, de asta am gândit şi spectacole care se vor întâmpla în Salina Turda, spectacole care vor fi jucate în tot felul de spaţii neconvenţionale. Da, eu aşa văd. Un festival trebuie să fie un pilon care cumva să croşeteze în jurul acestor obiective turistice tot felul de evenimente, evenimente care pot aduce oamenii împreună. Cu siguranţă Turda va fi şi mai cunoscută prin intermediul salinei pentru că ce se întâmplă acolo este fantastic, am văzut şi proiectele care care se vor dezvolta, pentru mărirea capacităţii, se vor deschide şi alte mine…Mă rog nu sunt eu în măsură să vorbesc despre asta dar trebuie să beneficiem cu toţii de ce se întâmplă acolo şi atunci vin în sprijinul comunităţii cu acest festival . Şi de ce nu, dacă acolo vin peste 600.000 de turişti pe an, probabil că în curând se va atinge milionul, de ce nu acei turişti în iulie să poată rămâne la Turda să vadă şi spectacole, să viziteze muzeul, se va face castrul roman, să vadă şi ce se întâmplă acolo, mormântul lui Mihai Viteazu, Fabrica de Bere…Sunt puncte încărcate cu o energie specială şi … de ce nu?

Cristina OPREA: Aveţi foarte mulţi invitaţi. Am citit programul şi sunt prezente teatre din Cluj, Bucureşti, Satu Mare, Craiova, Suceava, Deva, Galaţi, Petroşani şi chiar o Asociaţie pe picioroange.

Cătălin GRIGORAȘ: Cum am grupat aceste evenimente: fiind anul în care sărbătorim Centenarul am spus că trebuie să aducem invitaţi cam de peste tot din ţară.  Avem şi din Constanţa Harry Tavitian în curtea Muzeului de Istorie, o să fie o nebunie de spectacol,un concert fabulos, unul dintre cei mai buni jazz-man-i din România. Din Timişoara avem studenţi de la facultate, care vor veni, cam din toate zonele, Târgu-Jiu, Petroşani. Sunt spectacole foarte bune, care cu siguranţă vor merge la sufletul celor care vor veni să le vadă. Avem două zile dedicate lui Shakespeare, or să fie şi lansări de carte.

Cristina OPREA: Sub egida festivalului se dezvoltă un pic şi alte activităţi culturale, adică lansări de carte, expoziţii, prezentări de one-man show, concerte…foarte interesant.

Cătălin GRIGORAȘ: Până la urmă acest festival trebuie să fie o platformă pe care artele să se îmbine şi să nască frumosul. Cum v-am zis sunt două zile dedicate lui Shakespeare, cu două spectacole, de la Suceava ,,În zadarnicile chinuri ale dragostei” şi al teatrului nostru ,,Visul unei nopţi de vară’’. Vine Emil Boroghină directorul Festivalului Shakespeare de la Craiova, o mare onoare ne face pentru că a acceptat invitaţia noastră. Se va lansa o carte a lui Aureliu Manea. Se întâmplă nişte lucruri fantastice. Apropo de Asociaţia pe picioroange. Sunt tineri. Pe această platform care se numeşte Festivalul Internaţional de Teatru se întâlnesc generaţii diferite. Generaţia de actori consacraţi , cum sunt Cotimanis, Catrinel Dumitrescu, Sigartău, Bodochi şi o generaţie de actori tineri, cum e şi Teatrul din Turda care conţine o generaţie tânără de actori. Asociaţia pe picioroange este format din tineri extraordinari care fac teatru pe picioroange. Au fost prezenţi şi la ,,Românii au talent”. Sunt tineri foarte talentaţi  care au ajuns în finală şi pe care îi cunosc. Au fost colegi de clasă la Şcoala din Sibiu, la Marian Râlea. Mai avem Crina Svobodă, un spectacol de ventrilogie, tot o tânără care a fost la ,,Românii au talent”. Mai este Alex Ştefănescu care, anul acesta a fost în finala ,,Românii au talent”, cu un spectacol excepţional ,,9 Piese remixate” sunt piese scrise de Shakespeare, Caragiale…versurile le cântă şi iese o nebunie de spectacol. De fapt cine l-a văzut şi cine ştie va veni cu siguranţă şi se va bucura.  Cumva le-am grupat. Mai sunt două spectacole Mihai Sandu Gruia ,,Trik Show” o premieră a Teatrului ,,Aureliu Manea” din Turda, făcută special pentru a merge în străinătate şi ,,Comedia din Comendie”, spectacolul celor din Târgu-Jiu, care este  un spectacol de comedia dell’arte şi care se va juca în curtea Muzeului de Istorie. Programul este destul de bogat. Am dublat evenimentele în comparaţie cu anul trecut. Am fi putut merge şi mai mult, dar vreau să o luăm treptat. Suntem la a doua ediţie, nu vreau nici să ne hazardăm, vreau ca ceea ce se întâmplă în aceste 90 de evenimente, care sunt în aceste zece zile, să ajungă acolo unde trebuie. Până la urmă pentru public facem, dacă publicul umple sala, dacă vine în tot felul de spaţii unde jucăm pariul nostru e câştigat.

Cristina OPREA: Ce m-a impresionat pe mine este faptul că aţi invitat tineri, studenţi de la Universitatea Babes Bolyai Cluj, UNATC București, Universitatea de Vest Timişoara şi Universitatea din Craiova.

Cătălin GRIGORAȘ: Avem anul acesta o secţiune dedicată teatrului universităţilor. Sunt trei zile în care vor juca universităţile din ţară, iar la finalul acestora, vor fi decernate nişte premii pentru cel mai bun actor, cea mai bună actriţă, cel mai bun spectacol. E o formă de susţinere a tinerilor artişti. Cu ocazia aceasta ei vin la Turda, văd ce se întâmplă aici în oraş, iar unii dintre ei, poate vin la concurs, când vor termina facultatea. Mi-am propus în proiectul meu de management să susţin foarte mult zona de tineret pentru că e mare nevoie şi dacă reuşim să îmbinăm, cum v-am mai spus, să aducem la aceeaşi masă generaţia consacrată şi generaţia tânără şi să găsim un punct comun, e un pariu câştigat.

Cristina OPREA: În general, în viaţa socială există o respingere între generaţii, se contrazic. Dumneavoastră aţi creat o balanţă, aici în Turda. Aveţi cele două talere pe care le-aţi aşezat în echilibru, întro linie clară şi directă.

Cătălin GRIGORAȘ: Vă spun un secret. Ne plângem că nu avem repere, după aceea venim şi spunem dar nu e ok, vorbesc de generaţia tânără pentru că şi eu fac parte din această generaţie. Nu, eu cred, aşa cum aţi spus, această balanţă trebuie să funcţioneze impecabil. Asta trebuie să se întâmple oriunde, nu numai la Turda, oriunde în ţară. Noi cei tineri nu trebuie să fim cu nasul pe sus, trebuie să înţelegem că sunt oameni care au experieţă, au trecut prin tot felul de situaţii din punct de vedere teatral, dar în acelaşi timp şi ceilalţi trebuie să înţeleagă că nu trebuie să fim întotdeauna de acord cu ei, că lucrurile se pot întâmpla şi dintrun alt punct de vedere, că cei tineri au şi ei ceva de spus. Eu cred că, aceste talere dacă punem la mijloc respectul, balanţa va funcţiona impecabil, va fi echilibrată. E vorba de respect. Să ne respectăm unii pe alţii şi să ne iubim meseria. Cred că e tot ce contează. şi atunci o să fie perfect.

Cristina OPREA: Aveţi zece zile 90 de spectacole. Cum aţi reuşit din punct de vedere financiar?

 

Cătălin GRIGORAȘ: E greu. Sunt sponsori dar, de exemplu sunt spectacole, am făcut cu anumite teatre parteneriate în care mai mergem şi noi şi jucăm la ei, mai vin şi ei la noi, negociem, având în vedere situaţia, că suntem la început. Unii sunt foarte indulgenţi. Vă dau un exemplu – Teatrul de Nord din Satu Mare. Au un decor impresionant şi uriaş, unde, oricât aş negocia cu ei, nu pot să scad sub o anumită valoare pentru că este vorba de transport şi transportul costă foarte mult. Dacă, poate nu ne cer dreptul de autor, nu plătim spectacolul în sine, trebuie să plătim transportul care e destul de consistent. E foarte important pentru noi că reuşim să ajungem la această înţelegere. În momentul în care nu prea ai bani, e greu să spui de unde şi cum. Comunitatea de afaceri din Turda s-a mobilizat destul de bine şi au oferit tot ce înseamnă flori, la intrare, nu au fost cumpărate, au fost donate, sponsorizări. şi nu e uşor. Sunt câteva zeci de mii de lei acolo. E un lucru foarte important că ei au venit în sprijinul nostru. Sau cazările. Sunt mulţi parteneri care au zis ,,ok, vă oferim noi”, nu toate dar ,,vă oferim şi noi”. E foarte important. Am numărat zilele trecute, avem la Turda 512 participanţi. Ceea ce e impresionant. Ori să oferi cazări şi mese la atâta lume, înseamnă. Ori cu partenerii noştri am reuşit să susţinem.

Cristina OPREA: Aţi capacitat întreaga comunitat, oamenii au văzut că sunteţi serios, organizaţi lucruri extraordinare şi de aceea probabil v-au oferit sprijin.

Cătălin GRIGORAȘ: Cred că e mult mai mult de atât. A, categoric că trebuie să ai încredere în cel care face lucrurile, să ştii în ce investeşti. Cred că acest brand al oraşului care se prefigurează – Festivalul Internaţional de Teatru FIT – va veni la un moment dat, cum se întâmplă şi la Sibiu, în sprijinul întregii comunităţi, pentru că acest festival va genera locuri de muncă, flux de turişti în oraş care vin să vadă. Restaurantele, hotelurile pe zona pieonală, vor fi mobilate cu oameni de teatru, de cultură şi nu numai cu oameni care vin pur şi simplu să vadă ce se întâmplă în oraş. Atunci cu toţii vom câştiga, toată comunitatea. E un festival al comunităţii. Asta trebuie să înţeleagă toată lumea. Toată comunitatea respiră în ritmul festivalului în aceste zile. şi e foarte important.

Cristina OPREA: Ce spaţii neconvenţionale aveţi?

Cătălin GRIGORAȘ: Ieri vorbeam cu domnul primar şi domnul primar îmi spunea că ,,să facem spectacole peste tot şi în Oprişani” şi am zis că sunt de acord şi la un moment dat şi acolo va ajunge festivalul, să prindă orice spaţiu neconvenţional din Turda, dar trebuie încet, încet să creştem. Am zis că o să venim în fiecare an cu una, două locaţii în plus. Trebuie să o luăm treptat. Să urcăm fiecare treaptă. Dacă ne aruncăm direct în vârf nu o să mai avem unde să creştem. Şi atunci o să venim în fiecare an cu una, două locaţii în plus. Anul trecut am avut Salina Turda, Fabrica de Bere, teatrul, pietonala şi mai avem un spaţiu la Tourd’ Art – un spaţiu al unui teatru independent. Anul acesta am venit cu Muzeul de Istorie (curtea interioară) unde se vor organiza patru spectacole excepţionale şi în Parcul Central o să facem câteva spectacolaşe pentru copii. Am deschis un nou spaţiu, Sala Studio, a teatrului, care oferă nişte condiţii minime, mai e mult de lucrat şi la el, dar oferă condiţii de desfăşurare a unui spectacol de teatru. Deci sunt trei locaţii noi cu care am venit. Mă bucură foarte tare că unele spectacole sunt sold out. Pe de altă parte mă îngrijorează că o să vină lumea să mai ceară bilete şi nu o să le putem oferi şi atunci o să vedem ce putem face.

Cristina OPREA: Bănuiesc că unele din spectacole vor reveni la Turda şi atunci veţi împăca lucrurile.

Cătălin GRIGORAȘ: Cu siguranţă. Cum a fost şi anul trecut spectacolul cu Ioan Isaiu şi Sorin Misirianţu desfăşurat la Fabrica de Bere, unde nu au putut să intre toţi oamenii care şi-au dorit şi anul acesta l-am readus. Mă gândesc că este acum spectacolul Taniei Popa cu Cristi Iacob ,,Dragostea durează trei ani” la care de acum două zile nu mai sunt bilete. şi mă gândesc cum, sub ce formă să-l readucem la Turda. Era o variantă să îl mutăm şi pe sala mare, însă nu ştiu la ora asta.

Cristina OPREA: Am văzut că în program este şi un atelier de teatru.

Cătălin GRIGORAȘ: Tot în cadrul secţiunii universităţilor, regizorul Muriel Manea va susţine un atelier de teatru în Salina Turda, cu studenţii de la universităţi din ţară. Vor avea un workshop. Dorinţa este ca pe aceşti tineri pe care îi aducem aici, să îi punem impreună, să se cunoască între ei, sunt colegi. Şi asta e o problemă la un moment dat – nu ne ştim colegii de generaţie. Se pot întâlni. Se văd, lucrează, pentru că ei vor concura mâine poimâine pe posturi, vor face spectacole fie în sistem independent, fie la stat, fie în sistem instituţionalizat şi atunci trebuie să se cunoască.

Cristina OPREA: Cum veţi fi sufleteşte când se va încheia festivalul?

Cătălin GRIGORAȘ: În sufletul meu vor fi două măşti – una care râde şi alta care plânge. Una care râde probabil de fericire că totul s-a terminat cu bine şi una care plânge că s-a terminat. Probabil vom acumula energie pozitivă şi vom încerca să ducem mai departe, să construim ediţia de anul viitor.

Cristina OPREA: Sunteţi un actor tânăr. Vin studenţii. Ce sfaturi le daţi?

Cătălin GRIGORAȘ: Să îşi iubească meseria şi să lucreze, oricum, oriunde, pentru că dacă nu vor lucra, domnule nu pot să intru la stat sau nu am siguranţa zilei de mâine, dar dacă ne facem meseria, a fi actor nu e o meserie, e un mod de a fi, un mod de viaţă. Dacă trăieşti şi respiri prin ceea ce faci, nu se poate ca la un moment dat să nu îţi surâdă şansa.

––––––

A consemnat,

Cristina OPREA

Turda, 9 august 2018

Lasă un răspuns