Adrian GRAUENFELS: Pictorul Baruch Elron la Radio România Cultural

Pictorul  Baruch Elron

– Despre o expoziție și două albume de artă

O lectură  la RADIO  ROMÂNIA  CULTURAL

17 NOV 2019 – ora 20:40

 

Joi 31 octombrie, a avut loc la la Institutul Cultural Român din Tel  Aviv,  vernisajul expoziției   „Baruch Elron – desene și schițe”.

Curatorul expoziției este  dna. Andreea Soare, referentă la ICR.   Expoziția a fost posibilă   datorită excepționalei  dedicație și  eforturile soției artisului dna. Lydia Elron, care de la decesul lui Baruch, în anul 2006,  promovează în lume arta marelui nostru pictor.

Despre Elron a vorbit doamna Dalia Hakker Orion, critic de artă, care  a amintit în cuvântarea sa, atât despre lunga activitate în lumea artei plastice cât și despre aderența lui Baruch la grupul israelian – postmodernist „Hexagon” care funcționa și expunea în Israel prin  anii ’80. Am urmat  eu  cu prezentarea  recentei cărți  de artă  „Baruch Elron – Desene și schițe”.  A  precedat,  cu doi ani mai înainte,  albumul  „Magia Penelului” în care mă ocupam  exclusiv de lucrările în ulei pe pânză și de instalațiile lui Baruch. Aș dori  să arunc puțină lumină asupra condițiilor care au dus la dezvoltarea stilului numit azi „Realism Fantastic”, inițiat la Ferrara în Italia, acum 100 de ani, de  Giorgio de Chirico și Carlo Carra,  doi  artiști care urmăreau să inducă în pictura lor un spirit misterios, filozofic, enigmatic – total diferit de clasicismul perimat in cei peste 400 de ani trecuți de la renaștere.  O ceartă izbucnește  între cei doi (declanșată de Carra – acesta în cartea sa „Pittura Metafisica”, ignoră total contribuția lui De Chirico)… cei doi se separă și astfel mișcarea se dizolvă. Dar impactul asupra artei plastice este uriaș, ideile „Realismului fantastic” sunt preluate de pictori germani, belgieni (ca Rene Magritte) la francezi (Paul Delvaux)  și ceva mai târziu, Salvador Dali… artiști care la un loc, catalizează apariția  mișcării  suprarealiste în Europa.

Cele două volume  de artă, au fost realizate folosind documente, cărți, broșuri, afișe, articole în presă…materiale deja apărute în lume, dar, mai ales cele aflate în arhiva și colecția de artă „Lydia și Baruch Elron”. În primul volum despre Elron, „Magia Penelului”  datat 2017 – am studiat pictura în ulei care tratează câteva din subiectele preferate de pictorul de origine română, ca de exemplu: timpul, peisajul israelian, Biblia și tradiția iudaică, natura, femeia, creația, pacea, războiul, dar și continuitatea spirituală pe aceste meleaguri.

Elron crează un stil aparte,  pe care azi îl numim „Realism Magic”, foarte apropiat de pictura metafizică a secolului XX.  În picturile sale el împletește filosofia cu umorul, cu maliție, și la un loc realizează o fină critică la adresa omului modern care populează aceste meleaguri.  Al doilea volum, „Baruch Elron – Desene și schițe” (Editura Saga-2019) ne poartă înapoi la procesul creativ, care pornește de la schița fugară, un crochiu pe marginea unui caiet  de desene sau încercări și variații ale unei teme executate pe o foaie volantă (în creion, tuș sau cerneală colorată),  ca să se finalizeze în opere mature și complete: acuarele și litografii.

Materialul bibliografic provine din mai multe surse. M-am bazat pe documente, cărți, broșuri, articole în presă….materiale deja existente, dar mai ales m-am axat pe cele aflate în arhiva și colecția de artă a familiei Elron. În vederea producerii cărții de desene și schițe, arhiva a fost scanată și catalogată cu minuțiozitate, iar  Lydia Elron, a obținut de la colecționarii din lume, fotografii de calitate ale lucrărilor din afara arhivei. Ambele volume sunt ilustrate și comentate în limba română, ele oferă o clară și completă viziune asupra unui mare artist modern, care prin vastitatea, estetica și eclectismul operei sale continuă să ne incite imaginația. Mentionez, că o bună parte din desenele lui Elron servesc azi ca ilustrații interioare sau de copertă, la cărțile tipărite de Editura SAGA , dar și de alte edituri. Aș dori să subliniez unicitatea operei sale. Elron este un pictor eclectic care în decursul carierei  sale schimbă subiecte, experimentează intens, și oferă un larg spectru  ideeatic care emoționează.  El studiază egoul, permanentul dialog dintre real și imaginar, dintre prezent și istoria evreiască pe care o vede continuată până în zilele noastre. Elron te provoacă la joc și incită mental. Îl preocupă trecerea timpului, ritmul, instrumentul muzical, femeia și estetica care există între trup și obiect.

În multe desene, din trupul uman apar noi personaje care locuiesc la interior și se vor eliberate. Unele își iau zborul. Scriitorul Jose Saramago  oferă această zicere: „Dacă nu ieși din tine, nu vei știi cine ești”. Este exact scopul major în opera lui Elron, care tratează realul în permanentă tranziție, visul și luciditatea fiind două fețe complementare ale revelației estetice la care ne supune cu fiecare desen, ulei sau instalație. Ca să încheiei, vreau să adaug o fabulă din folclorul sud american. Iată o poveste  apărută la 30 noiembrie 1950 în ziarul El Espectador: „Daniel Arango ne spune această poveste uimitor de frumoasă, pe care nu sunt în stare să o păstrez în secret”, menționează Garcia Márquez. Un băiat de cinci ani care s-a pierdut de  mama sa în mulțimea de la un târg de țară, s-a dus la un ofițer de poliție și l-a întrebat: „Nu ați văzut din întâmplare o doamnă elegantă care se plimbă pe aici fără un fiu ca mine?”

Sunt covins că Baruch Elron ar fi pictat cu măiestrie această scenă.
Este exact  spiritul lui și magia artei sale,  cu care continuă să ne uimească.

Vă mulțumesc pentru atenție !

Adrian GRAUENFELS

Editura SAGA

Tel Aviv, noiembrie 2019

Lasă un răspuns