Antonio CALDERON de JESUS: Tribuna de opinii – caricaturiștii umorului

SALONUL INTERNATIONAL DE CARICATURĂ

ȘI DE ARTE VIZUALE SATIRICE – TIMIȘOARA, ROMÂNIA

16 OCTOMBRIE – 10 NOIEMBRIE 2020

 

 

Una dintre cele mai relevante întâlniri ale caricaturii de artă a umorului are loc în prezent în orașul românesc Timișoara, a cărui organizare este condusă de „Fundația  Popa’s”, mentor fiind Ștefan Popa Popa’s, artistul cu cea mai înaltă considerație în această domeniu, fiind ales ca cel mai rapid artist din lume.

La acest eveniment, așa cum s-a întâmplat cu multe altele, prezența atât a artiștilor înșiși, cât și a personalităților invitate au fost reduse la un nivel minim, ceea ce a însemnat că a fost dezvoltat sub dinamica închiderii, decretată în întreaga lume. Cu aceasta vedem cum încă o dată oamenii de artă rămân, fără argumente pentru a-și putea expune arta!

Se spune că umorul este una dintre caracteristicile omului animal, care nu constă în a crea o lume total originală, ci un nou mod de a vedea cu o perspectivă diferită în care oamenii își privesc mediul, ignorând pur și simplu ideile, senzațiile cu imagini a aspectelor creative. Umorul ne obligă să ne trezim și să simțim ceea ce se întâmplă în jurul nostru, cu un criteriu în care este foarte stimulant atunci când vine vorba de procesarea zi de zi și observarea lumii înconjurătoare.

Prin aceasta, se recuperează o linie protagonistă inerentă care ne obligă să ne eliberăm de anumite mentalități sau cum să devenim independenți cu forma de exprimare, într-un limbaj nou, combinând umorul ca o trezirea ireverențioasă, devenind un vehicul pentru a lua cu asalt avangardele artelor, întrucât artele caricaturii au fost în orice moment în fruntea mișcărilor creative – referindu-se la trezirea Europei, recunoscând ireverența care se ivea în lume – în încercarea de a recupera conceptele de artă a umorului ca creator de conștiințe.

În mijlocul acestei mișcări este locul în care spiritul nihilist și dadaist apare din frustrarea societății, unde futurismul este confundat cu conformismul. În această circumstanță umorul preia conducerea în avangardă, apar artiști care dau un impuls nou în orientarea lor estetică și etică.

Caricatura pentru anumite componente ale artei se dovedește a fi o operă nu lipsită de interes. Pentru alții, ei cred, că are o bază talentată, demonstrată printr-o pregătire bazată pe acele componente care fac din această artă un eveniment social.

Ca și în cazul altor variante artistice, caricatura are, printre altele, funcția de a crea un limbaj care poate fi ușor de descifrat deoarece este ceva instinctiv. Acesta este întipărit în mintea celor mișcați de un spirit competitiv, având menirea de a face din imaginile sale un manifest continuu prin expunerea anumitor personaje care fac din artă regula modului lor de viață.

–––––––––––––––

Antonio CALDERON de JESUS

Critic de artă

Madrid, Spania

20 octombrie 2020

Lasă un răspuns