Ambalajele produselor americane, sau cu folosință în USA, sunt, fără îndoială, cele mai elaborate și mai spectaculoase din toată lumea.Toți cei care trăiesc în USA, au vizitat USA, sau au avut de a face cu aceste produse (și dacă îi vom socoti pe toți ar rămâne să ne întrebăm câți nu au avut de a face cu asemenea produse) au rămas surprinși, uneori încântați, de foarte multe ori enervați de complicația cu care sunt alcătuite aceste ambalaje.
În primul rând, este vorba de primul ‘strat” al ambalajului, plicul care acoperă produsul. Acest prim “strat” este vârtos, strâns lipit de produs, foarte anevoie de înlăturat. De multe ori este nevoie să folosești cuțite, șurubelnițe, foarfeci și cleștelor pentru a scoate din ambalaj o aspirină sau a desface o sticlă de oțet. Peste el urmează alte “starturi” protectoare, iar deasupra tuturora se află ambalajul final. Acest ultim ambalaj este în culori extrem de atrăgătoare, fiind și reclamă a produsului, pe el este scris numele produsului, al producătorului, caracteristicile produsului, compoziția lui și indicații de tot soiul. Aceste indicații devin, pe măsură ce trece vremea, tot mai complicate și ele capătă o direcție “juridică”, încearcă să evite orice posibilitate de a trage în judecată pe producător. În mai toate felurile ambalajul American a ajuns să capete forma unui contract, în apărare. Prin extensie se poate spune că în fapt ambalajul a ajuns să fie mai important decât produsul prezentat sau, încă mai exact, că în raport cu ambalajul, produsul ajunge element secundar, dacă și atâta, simplu pretext. Această situație este simptomatică și reflectă starea sistemului în întregul său.
După încetarea “războiului rece” Statele Unite au încetat să mai respecte, fie și formal, superficial, principiile pe care le predicau în cursul acelui război. Această a fost înlocuită cu o politică brutal de forță și mai ales “dublu standard”, ”faceți ce va spunem și nu ceea ce facem “noi” ”! Sistemul s-a preschimbat total și cel mai evident este felul în care s-au preschimbat standardele mijloacelor de informare americane.
Canalele de informații americane, așa zisele 24/7 (douăzeci și patru de ore în fiecare dintre cele șapte zile) nu mai sunt canale de informare, sunt canale de propagandă și care vând un produs. Fiecare canal este specializat nu în difuzarea știrilor, a realității, ele sunt specializate în comentarii și prezentări adresate unor segmente din populație. Fiecare segment aude ceea ce dorește. Iar asta este “ambalat” în superbe stații, superbe prezentatoare și imagini care captivează. Să fim clari, este propagandă la cel mai înalt nivel!
Dar dincolo de asta amuzamentul încetează.
Sub acest decor și ambalaj multicolor se ascunde fața hâdă a celui mai sălbatic capitalism, a unui capitalism care pentru un fragment de câștig ucide și nenorocește. În urma acestui sistem s-a alcătuit actuala inegalitate obscenă între oamenii bogați și cei săraci și între țările bogate și cele sărace. Dar fiecare criză istorică își scrie propria condamnare. În momentul de față trebuie recunoscut că în spatele ambalajului și decorului strident se ascunde vid și haos. Este vremea ca Neamurile să își recâștige libertatea.
———————————
Alexandru Nemoianu
Istoric
The Romanian American Heritage Center
28 noiembrie 2017