George ANCA: Deportări în Transnistria

     Afişul conferinţei din 13 mai a dr. Viorel Achim, la Arhivele Naţionale, sub egida Asociaţiei Romanian Fulbright Alumni suna: “Deportările în Transnistiria ca parte a politicii de omogenizare etnică promovată de guvernul Antonescu”. Directorul Arhivelor, dl. Dobrincu, l-a introdus pe preşedintele Asociaţiei, dl. Bălaşa, care l-a introdus pe dl. Florian, preşedintele Comisiei “Elie Wiesel”, care l-a introdus pe dl. Viorel Achim, conferenţiarul.

          Primisem invitaţie, pe e-mail, împreună cu, printre alţii, Gh. Sarău, Luminiţa Cioabă, Delia Grigore, Ioan Ciofu, Julieta Rotaru, Mircea Itu, Vasile Andru, Angela Bilcea. Am şi adus câteva exemplare din Roboam, microroman rom, Trivium, 2007, înţelegând că va fi vorba despre deportarea romilor, în studiul căreia dr. Achim este o autoritate.

          Surprinzător, introducerea lui Al. Florian a teoretizat holocaustul în România, iar conferinţa s-a referit exclusiv la deportarea evreilor din Bucovina şi Basarabia în Transnistria, în 1941 şi 1942, cu motivaţia, pe lângă antisemitism şi rasism, mai ales a “politicii de populaţie” a guvernului Antonescu, după proiectul demografic al lui Sabin Manuilă. Expertul a vorbit despre “simplificarea peisajului etnic” în favoarea românilor, extinderea “României imperiale”etc.

          A urmat, pe neanunţate, o contra-conferinţă a d-lui Alexandru Florian, pe tema antisemitismului ca politică de stat, a holocaustului din România, o diatribă ce părea să se lase cu deportări chiar fără întoarcere. Să nu te fi speriat? Depinde şi de ce venisei în sala “Alexandru Sacerdoţeanu”. Şi nici nu era prea clar ce se întâmpla, în faţa unei audienţe de vreo douăzeci de persoane.

          Am primit, ca spre liniştire, un mesja oarecum lămutritor:” imi pare rau ca aseara, la Arhive, putin ne-am dezimformat cu totii.

Conferentiarul a mentionat initial ca va fi vorba de deportarea rromilor, apoi a aranjat sosirea colegului Al.Florea (inst. Holocaustului) si probabil din cauza asta a accentuat pe evrei. Elementul rom a disparut de pe afis tot in ultimul moment.
Oricum, la final i-am cerut sa zica ceva si despre specificul si motivatia deportarii rromilor si daca ati fi putut ramane pana la acest final v-as fi invitat si pe dvs. sa vorbiti despre initiativele de care mi-ati pomenit la sosire. ramane sa gasim alte oportunitati,
Marin MB”.

          Ori ar fi trebuit o a treia conferinţă, ori nimic (vezi afişul). Eu veneam, eventual, cu “Les Bohemiens” de Jacques Callot/ Charles Baudelaire: “ces voyageurs, pour lesquels est ouvert / L’empire familier des tenebres futures”. Poate aş fi citat din Luminiţa Cioabă: “Îngerii Ţigani / au furat poruncile Domnului / dându-şi inima oamenilor / însă / oamenii / n-au înţeles niciodată / şi mereu le-a fost frică / de-a intra în vorbă / cu / Îngerii Ţigani / aşa că s-au îndepărtat din neam în neam / precum cerul de pământ / pe când / Îngerii Ţigani / au fost şi au rămas / lângă / Dumnezeu”.

          În 12 capitole – 13, Cenuşa din gânduri, Nevoia roboamică, Deşertul egiptean, Coloana hai-ku, Ex-patriot, Romani people, Milarepa, Cronici 10, Ces voyageurs, Bombardament, Păcui – rom(an)ul Roboam îşi părăseşte punctul de plecare – o susţinere publică a pastorului Florin Cioabă că originea romilor nu ar (mai) fi indiană, ci evreiască, anume dintr-unul din triburile lui Roboam (vezi Biblia, Cronici, 10) – ramificând arborele arhaic-arheologic (Petre Diaconu) prin coşmare româno-rome-americane, inclusiv de pe forumurile ziarelor şi din meditaţiile lui Milarepa.

          În locul deportărilor în Transnistria, poate carnetul de la Moscova al arheologului român pastişat.

————————–————-

Dr. George ANCA

Lasă un răspuns