„Price is what you pay. Value is what you get.” (Prețul înseamnă ceea ce plătești. Valoarea este ceea ce primești.)
„Someone’s sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago.” (Cine stă la umbră astăzi beneficiază de faptul că cineva a plantat un copac cu mult timp în urmă)
Warren Buffett – filantrip american
De mai mulți ani încoace, se tot folosește tema metroului în municipiul Cluj-Napoca ca un cârlig electoral. Mi-am spus că nu pot rata să expun opiniile personale cu privire la necesitatea construirii unui metrou în Cetate. Este sau nu necesar? Este sau nu posibil?
Ce s-a realizat la București se poate realiza, în mod sigur, și în Cluj-Napoca.
Pentru a veni în sprijinul convingerii mele, proiectantul metroului bucureștean, Metroul S.A., a participat la licitația pentru studiile de prefezabilitate și fezabilitate în vederea realizării metroului din Cluj. Oferta câștigătoare aparține însă unei asocieri italiano-franceze, din care face parte și o altă firmă românească, se pare contribuitoare la realizarea Caietului de sacini[1].
Fiind o investiție complexă, cu mare impact asupra calității vieții și activității clujenilor, a mediului de afaceri din municipiul nostru, realizarea Metroului aici a generat dezbateri ample referitoare la necesitatea și sustenabilitatea financiară a acestuia. Să ne amintim că nu demult, în 2018, primarul în funcție spunea, aproximativ următoarele:
(1) din studiile de trafic rezultă că trebuie gândită o soluție supraterană sau subterană, amândouă nu pot fi;
(2) din nefericire soluția ideală a metroului nu este sustenabilă, ca dimensiune și populația de 500.000 de locuitori, a orașului, costul estimat al investiției fiind de 5 miliarde de euro, pentru o magistrală între Centrul Vivo (Polus) și Aeroport; aceasta în condițiile în care, pentru exercițiul financiar 2014-2020 bugetul total al Primăriei Cluj-Napoca, cel puțin la nivelul lui 2018, era doar o mică fracțiune din această sumă (bugetul Primăriei avansat de edil era aproximativ de 200 milioane de euro);
(3) soluția supraterană ar putea consta într-un tren suspendat sau a unei linii de monorail, de-a lungul Someșului Mic, costul acesteia fiind de câteva sute de milioane de euro – (în jur de 500, spunea edilul în același interviu); (4) o soluție de tranzitare subterană a Clujului, cel puțin între zona Clinicilor și Prefectură ar fi costat, la nivelul anului 2018, între 200 milioane de euro și 400 milioane de euro[2].
În prezent însă, valoarea estimată, pentru realizarea unei magistrale de Metrou în Cluj-Napoca, având 15 stații și 16 Km, este de 1 miliard de euro. La aceasta, s-ar adăuga un tren metropolitan pentru realizarea căruia se estimează un necesar de 75 de milioane de euro[3].
Pentru comparație, costul Magistralei 5 de Metrou, recent inaugurată în București, cu 10 stații și 7 Km lungime a ajuns la final de 3.220 milioane lei, aproximativ 600 milioane de euro[4]. Este foarte important să semnalăm faptul că, inițial, costul lucrărilor la Magistrala 5 de Metrou, a fost estimat la 1 miliard de lei. Iată că suma a crescut de peste 3 ori, iar termenul inițial de finalizare era 2015[5].
Există multe opinii, uneori contradictorii, (inclusiv la nivelul actualei administrații publice locale), referitoare la necesitatea și oportunitatea realizării Metroului clujean. A fost avansată chiar ideea unui referendum local pentru stabilirea de soluții optime pentru sisteme de transport în Cetate[6].
Fără doar și poate, Metroul la Cluj-Napoca este o necesitate, fiindcă va descongestiona traficul urban de la suprafață și va reduce nivelul de poluare, un obiectiv prioritar în agenda Danielei Gîfu, candidată pe poziția a 9-a din partea Partidului România Mare (PRM). În primul rând, fiindcă înseamnă o contribuție semnificativă în contextul inițiativelor politice European Green Deal, ale Uniunii Europene.
Reiterez mesajul pe care l-am adresat clujenilor „Aer curat la propriu și la figurat”, deci susțin cu fermitate și fără condiționare realizarea Metroului în Cluj-Napoca. Pentru a păși dincolo de promisiune, mă voi ocupa și voi monitoriza împreună cu echipa mea transpunerea în realitate a proiectului. La rândul meu, am obosit să citesc motive care au cauzat întârzieri și costuri suplimentare față de cele care vor fi asumate prin oferta tehnică și economică ce va fi declarată câștigătoare în urma unei licitații transparente și nepărtinitoare.
Am șansa să fi cunoscut în stagiile mele de pregătire profesională efectuate în trei continente, profesori universitari specialiști în transport feroviar, subteran și suprateran cu care m-am consultat de curând. Am sprijinul lor, total și necondiționat!
Pentru aceasta am în vedere și următoarele aspecte:
– efectuarea studiului de fezabilitate, cu specialiști români și din străinătate, cu vasta experiență în acest domeniu, recunoscuți pe plan internațional;
– efectuarea de analize comparative ale soluțiilor tehnice și ale costurilor financiare care au stat la baza altor rețele de Metrou existente în spații similare (ca suprafață și populație), în special a celor realizate anterior de consorțiile care vor participa la licitația pentru realizarea Metroului la noi ACASĂ;
– monitorizarea concordanței și a corelării între caietul de sarcini, proiectul tehnic, oferta tehnico-financiară câștigătoare a licitației și, ulterior, a modului de transpunere a acesteia în realitate;
– constituirea, la nivelul Primăriei municipiului nostru, a unei echipe foarte competente, multidisciplinare și multisectoriale, în vederea analizei rezultatelor și recepției tehnice și financiare a lucrărilor, pe etape, la termenele stabilite pentru execuție;
– estimarea reducerii poluării și a fluidizării traficului urban de suprafață, ca urmare a realizării metroului; pentru aceasta vor fi utilizate soluții informatice adecvate;
– asigurarea unei finanțări eficiente, prin fonduri naționale și europene, ca de exemplu Programul Operațional Infrastructura Mare – POIM).
Prin realizarea Metroului în Cluj-Napoca, fiți convinși, dragi clujeni, vom reduce nivelul de poluare, timpul petrecut în traficul de suprafață și multe alte inconveniente cotidiene. Este calea pentru ceea ce am putea numi „ORAȘ INTELIGENT”.
––––––––
[4] http://www.metrorexm5.ro/proiect.html
––––––-
Daniela GÎFU
Cluj- Napoca, 16 septembrie 2020